Saturday, March 29, 2014
MH370: Keluarga Akui Terima Missed Call Dari Anak | Jika sebelum ini, ada cerita yang timbul berkenaan seorang penumpang yang telah meminta dipercayai di Diego Garcia. Kesahihan ceruta tersebut tidak dapat dipastikan. Korang boleh baca di sini - MH370: Penumpang Pesawat Pernah Minta Pertolongan di Forum (6 Gambar)


Kali ini admin nak kongsikan cerita sebuah keluarga penumpang yang berasal daripada Indonesia. Keluarga ini dipercayai telah mendapat dua kali missed call Skype dari iPad milik Firman. Pihak keluarga Firman Candra Siregar, penumpang pesawat MH370, hingga ketika ini masih belum dapat menerima kenyataan dari Kerajaan Malaysia bahwa pesawat jatuh di Lautan Hindi.

Mereka punya alasan. Seperi diungkapkan kakak kandung Firman, January Siregar, selepas dinyatakan pesawat putus hubungan 8 Mac 2014, pihak keluarganya masih mendapat panggilan melalui saluran Skype dari iPad milik Firman.

“Saya lihat ada missed call pada tanggal 11 dan tanggal 13 Mac, dari iPad yang dipegang firman,”ujar January.

Hal inilah yang masih meyakinkan pihak keluarga bahwa Firman dan penumpang lainnya selamat. Apalagi, hingga ketika ini tidak ditemukan apa-apa bukti berupa puing dari pesawat.


January yang juga Ketua Persatuan Marga Siregar Kota Medan menyatakan, maklumat ini sudah diberitahukan ke pihak Kerajaan Malaysia dan pengurusan Malaysia Airlines.

Untuk itu, kata January, pihak keluarga Firman dan keluarga penumpang berasal Indonesia telah mengirimkan petisyen agar Malaysia dan pihak penerbangan memberikan maklumat yang tepat dan telus.

“Kami juga berharap agar Kerajaan Malaysia tidak menghentikan proses pencarian hingga pesawat MH370 ditemukan,” kata January.

Proses pencarian hari ini masih dilanjutkan. Namun, upasa pencarian telah terkendala akibat cuaca buruk. Mereka harus berlumba dengan waktu, kerana menurut jangkaan Biro Meteorologi Australia, cuaca hari ini diramalkan akan memburuk.
Laporan Budi Satria, ANTV Medan Sumatera Utara -terjemahan dari VIVANEWS oleh GB

0 comments:

Post a Comment