Sunday, June 22, 2014
15
Alasan Ibu Kepada Budak yang Ditemui Kurus Kering | Seremban: “Semua orang salahkan saya dan tuding jari ke arah saya menuduh saya tidak tahu menjaga anak dengan baik, tetapi mereka tidak tahu kesempitan hidup dan kesengsaraan yang saya alami.


“Saya sayangkan anak saya tetapi saya perlu bekerja dan menyara kehidupan dia, saya dan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun,” kata ibu remaja orang kelainan upaya (OKU) yang ditemui dalam keadaan menyayat hati oleh Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dalam sebuah bilik di Flat Semarak, Taman Semarak Fasa 2 di Nilai, semalam. 


Remaja malang itu, Muhammad Firdaus Dullah, 15, ditemui Pengarah Imigresen Negeri Sembilan Faizal Fazri Othman dalam operasi 6P bersepadu di kawasan flat berkenaan selepas melakukan pemeriksaan di rumah itu.

Ibu remaja itu yang kini isteri kedua dan mahu dikenali sebagai Lola, 40, berkata, dia bukan meninggalkan anak sulungnya yang menghidap penyakit celebral palsy itu tanpa jagaan dan tidak diberi makan, sebaliknya dia mendakwa meninggalkan makanan dalam bekas polisterin sebelum ke tempat kerjanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). 

Katanya, waktu kerjanya yang tidak menentu menyebabkan dia tiada masa menguruskan Muhammad Firdaus dengan baik dan mahu anak lelakinya itu berdikari. 

“Apabila orang lihat keadaan dia, semua orang salahkan saya, tetapi adakah mereka mahu menjaganya sepanjang ketiadaan saya di rumah. Tiada siapa yang sanggup menjaganya kerana dia cacat,” katanya sedih ketika tampil di pejabat The New Straits Times Press (M) Berhad, di sini, semalam.

Dia yang berasal dari Sabah berkata, Muhammad Firdaus adalah anak sulung hasil perkongsian hidup dengan bekas suaminya berusia 53 tahun dan berpisah sejak 14 tahun lalu sebelum berkahwin lain pada 2004 dan dikurniakan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun. 

Menurutnya, sejak berpisah dengan bekas suami yang berasal dari Tawau, Sabah, dia tidak lagi berhubung dan tidak tahu di mana bekas suaminya itu tinggal dan bekerja.

“Saya tidak pernah mendaftar anak saya dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak tahu caranya dan terpaksa meninggalkannya sendirian kerana bekerja mencari wang,” katanya. 

Apabila ditanya mengenai nasib anaknya selepas ini, Lola berkata, dia sudah membuat keputusan untuk menyerahkan anaknya itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). 

“Bukan saya tidak sayangkan dia, sebab saya sayangkan dia saya membuat keputusan itu. Saya fikir apa akan jadi pada Muhammad Firdaus jika saya mati nanti. Ajal maut di tangan Allah SWT, saya tidak tahu jadi saya perlu bersedia,” katanya.

P/s : Alasan tak berapa boleh pakailah... 

15 comments:

  1. Replies
    1. Anonymous22 June, 2014

      Cuba kurung ibunya pulak..baru ada akal

      Delete
  2. Kamu ni kasi alasan bodohhhhhh bangettt

    ReplyDelete
  3. Anonymous22 June, 2014

    Cuba kurung ibunya pulak..baru padan mukanya

    ReplyDelete
  4. Anonymous22 June, 2014

    Jwapan yg mnjerat diri..

    ReplyDelete
  5. Mak boleh beli baju kenapa anak x bleh
    , mak bleh gemok nape ank kurus.alasan je

    ReplyDelete
  6. Apapun Alasan nya...!!!!!

    ReplyDelete
  7. Alasn bodoh..
    Xkn la xblh b ank mkn lgsg..
    Ksian adik firdaus akk trut ksian gn adik ini..muda2han adik firdaus sht kmbli.

    ReplyDelete
  8. ye la tu...dah mmg ko tak tau jaga anak. ko rsa letak mknn dalam polistren kira dah 'jaga' la?

    ReplyDelete
  9. Anonymous26 June, 2014

    Pala hotak ko!!bg alasan cam @:#%$% je kan

    ReplyDelete
  10. Anonymous26 June, 2014

    Bg alasan mcm mn pun, semua org tahu hakikatnya...

    ReplyDelete
  11. Alasan bodoh.....huhhh menyampah...

    ReplyDelete
  12. ALASAN PENTINGKAN DIRI SENDIRI...SYAITAN....

    ReplyDelete