[BERITA] Wawancara Daripada Keluarga Siti Hajar Binti Ahmad Sabir




SAYA menerima panggilan daripada rakan Hajar yang turut terlibat kemalangan, Tasnim Kamardin @ Kamaruddin, 20, selepas menunaikan solat Maghrib di masjid berdekatan rumah kami.

Sebelum itu, Hajar ada maklumkan, dia dan tiga kawannya Tasnim, Azizue Hasni Abd Zubair dan rakan sekuliahnya, Wan Norsolehah Gaberan mahu ke kampung (rumah mertua) untuk menghantar barang-barang kerana asrama mereka perlu dikosongkan pada cuti semester.

Namun selepas solat Maghrib di masjid, saya dikejutkan dengan berita kemalangan dan terus ke Hospital Melaka bersama isteri yang ketika itu turut berjemaah di masjid.

Saya mula merasai Hajar akan ‘pergi’ selepas dia memberitahu terbau wangi pada 14 Januari lalu. Ketika itu, Hajar minta saya pulang ke rumah menjaga adik-adiknya.

Kata Hajar, saya perlu pulang jika saya percaya ALLAH akan menjaganya, sebelum dia tersenyum dan memberitahu ada bau wangi menerjah hidungnya.

Saya tanya, selalukah Hajar terbau seperti itu dan dia jawab kadang-kadang apabila jururawat datang dan ada kalanya waktu sahabat menziarah. Jawapan Hajar menyebabkan saya tidak jadi pulang ke rumah.

Hajar tidak menunjukkan sebarang perubahan pada kali terakhir kami bertemu dengannya seminggu sebelum kemalangan. Cuma melalui kawan-kawannya kami mendapat tahu Hajar sering menyebut ‘Kun Fa Ya Kun’ dan mengingatkan kawan-kawannya mengenai kekuasaan ALLAH dua, tiga minggu sebelum kejadian.

Bagaimanapun, kami telah menempah sebuah al-Quran selepas mendapat tahu Hajar mahu membeli Syaamil Al-Quran Miracle The Reference tetapi dia tidak mempunyai wang yang cukup.

Hajar yang bercita-cita mahu membuka perniagaan sendiri, mengambil jurusan multimedia selepas berdaftar di UTeM September lalu sebelum terlibat kemalangan yang berlaku pada minggu peperiksaan.

Sebagai anak sulung daripada tujuh beradik, Hajar selalu menasihati adik-adiknya dan sering beri tunjuk ajar dalam mata pelajaran dan sejak bersekolah di sebuah pondok dan maahad di Kelantan, saya melihat perubahan positif pada dirinya.

Hasil didikan guru-gurunya, kami bersyukur memiliki anak sepertinya yang tidak sekalipun bersangka buruk akan takdir ALLAH.

Pagi 20 Januari itu, dalam tenang dakapan ibunya, Hajar pergi meninggalkan kami.

"Pergilah nak... kalau itu yang terbaik untuk mu. Pergilah nak...ALLAH lebih menyayangimu. Moga DIA menyediakan tempat yang terindah untuk Hajar di alam barunya itu!"



[BERITA] Wawancara Daripada Keluarga Siti Hajar Binti Ahmad Sabir [BERITA] Wawancara Daripada Keluarga Siti Hajar Binti Ahmad Sabir Reviewed by Unknown on Monday, January 28, 2013 Rating: 5

1 comment

  1. "Kuburnya wangi ketika digali dan liang lahadnya terang"
    Dari rakan terdekat Allahyarhamah
    Indahnya nikmat kubur yang dirasakan Allahyarhamah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir, Seperti Kisah Masitah Penghulu Syurga dan sahabat Rasulullah SAW, Sa'ad bin Muaz pula..
    Hootoh baru saja membaca Nikmat Kubur Siti Hajar, Masitah dan Sa'ad bin Muaz

    والله أعلمُ بالـصـواب
    Wallahu’alam bissawab

    ReplyDelete