Monday, July 07, 2014
13
Penternak Ikan Patin Beri Babi Sebagai Makanan (9 Gambar) | Mengucap panjang bila admin lihat post dan gambar yang di kongsikan oleh Khirul Adnan Hamid di facebook miliknya. Post tersebut seperti di bawah:-

Penternak Ikan Patin Beri Babi Sebagai Makanan (6 Gambar)

BERITA PANAS!!!!Edisi kntoiii,bila mana Allah nk tnjuk pd kita spya kita bfkir mana HALAH HARAM...

Lokasi di jalan ipoh-batu gajah

Sbuah kolam ptrnakan ikn patin telah pecah dan mjd tumpuah smua wrga ipoh..

Bila mana sy smpai...satu pkra yg amat mngejut,bila kolam kering sgala rhsia tbongkar.tdapat tulang BABI,KEPALA BABI di dlm kolam....YA,ikn tu mkn babi,dan kita mkn ikn tu...xnafikn 99% pntnak ikn non muslim bg mkn babi...biasa sy dngr bg mkn usus babi..kali ini sekor babi di cmpak dlm kolam....

Sy ingin nshatkn klu blh jgn la mkn ikn keli,ikn patin,limau bali tmbun..

Sy akn bongkar satu dmi satu...

Wait and see...

Dlu aku xde fb,blh crta pd org tp org xpcya..skrg xblh nk tipu dh laa

Penternak Ikan Patin Beri Babi Sebagai Makanan (6 Gambar)





Antara komen yang terdapat pada posting itu ialah bagaimana kesahihan tulang yang terdapat pada dasar kolam tersebut adalah milik babi, beliau menjawab seperti di bawah:-


Beliau juga bersedia untuk membawa mana-mana individu yang hendak ke sana.


Dan lebih mengejutkan, ramai juga pengunjung yang ke sana, mengambil ikan-ikan tersebut


Yer, ada betulnya cakap beliau.. jika benarlah dakwaan ini, mintak pihak berkuasa mengambil tindakan kepada pemilik kolam tersebut. Kerana ini sudah mencemarkan dan menjatuhkan martabat kesucian umat Islam. Tindakan tegas perlu diambil untuk memberi pengajaran kepada penternak lain.


13 comments:

  1. dulu kecoh keli diberi makan babi... kali ni, erkk... sekor babi terus dicampak, ikan patin ni macam phirana ke :p ... nak tanya, kenapa jangan makan limai bali tambun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous15 July, 2014

      Dlm kebun limau tambun ni ade kandang babi..babi mmg akan dibiarkan bkeliaran dlm kwsn ni,mgkn sb najis die blh bg subur kot..sape anggota keselamatan diorg taula psl ni sb mse bwt latihan pnh lalu kebun ni.

      Delete
    2. Bangsat dan kurang ajar...Sepatutnya Malaysia sebagai sebuah negara Islam mengharamkan ladang babi..sebab dia orang dah kurang ajar bagi orang Islam makan babi...dah bermacam-macam ....dia orang nak makan babi boleh pergi seberang...

      Delete
  2. boikot ikan patin dari perak...beli drpd pengusaha melayu yg betul2 halal...

    ReplyDelete
  3. Fuhhhh!!! Nasib baik saya ni tak makan ikan patin sgt. Ikan patin atau keli saya cuma mkn di kedai nasi ulam cikgu hamid di kota bharu. Sbb saya tengok sendiri ikan tu dibela dlm kolam kat bahagian dapor kedai makan ni...
    www.villavitaminibu.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Anonymous08 July, 2014

    sebab mostly limau bali tambun guna baja tahi babi.

    terdapat beberapa panddangan ulama mengenai perkara berkaitan ini seperti yang dipetik daripada zaharuddin(dot)net

    PANDANGAN SILAM

    Manakala mazhab-mazhab Fiqh silam pula terbahagi kepada dua kumpulan besar dalam menanggapi istihalah ini.

    1. Mazhab Hanafi, sebahagian besar ulama Maliki, Ibnu Taimiyah dan Zohiri berpandangan jika berubah zatnya kepada benda baru maka ia tidak lagi najis dan bertukar menjadi suci dan boleh digunakan atau dimakan.

    2. Mazhab Syafie, Imam Ahmad dan Imam Abu Yusuf berpandangan istihalah tidak boleh berlaku kepada najis ain termasuk babi. Justeru, ia tetap tidak halal.

    KENYATAAN SHEIKH DR. YUSUF AL-QARADAWI

    Kenyataan ulama terkenal, Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi yang menyatakan DNA babi halal adalah telah disalah ertikan tajuknya.

    Beliau sebenarnya mahu menjelaskan berlaku istihalah dalam zat babi sehingga tiada lagi kesan babi dan yang tidak boleh lagi dikatakan wujudnya babi yang najis. Itu BUKAN PENDAPAT beliau seorang tetapi sekumpulan ulama berautorti dari seluruh dunia melalui PERSIDANGAN Majlis Fiqh Antarabangsa OIC.

    Perlu difahami, pandangan mazhab Fiqh dalam hal melibatkan muamalat seperti ini bukan semestinya kekal pendapat terkuat kerana fatwa terkuat masih boleh berubah mengikut peredaran zaman khsusunya apabila adanya peralatan teknologi yang boleh mengesan sebarang kandungan dalam sesuatu produk.

    Isu ini adalah isu perbezaan ijtihad fiqh dan tidak perlu mana-mana kumpulan terlalu menghentam pendapat yang lain. Kerana masing-masing disokong oleh hujah yang benar. Dapatan kajian makmal pula mungkin berbeza dari satu makmal dengan yang lain menyebabkan nasihat kepada para ulama menghasilkan pendapat yang berbeza.

    ReplyDelete
  5. Anonymous08 July, 2014

    kalau boleh terus gi buat report.ambil sample dan uji.kalau post kat internet ni takde sapa nak gi ambil tindakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12 July, 2014

      Apa kata ko turut serta. Dari membuat bising xbuat apa2

      Delete
  6. HUKUM IKAN YANG DIBERI MAKAN DENGAN NAJIS SEPERTI BABI

    Soalan: Apakah hukumnya ikan yang diberikan makanan yang mengandungi najis seperti bangkai babi atau seumpamanya?

    Jawapan:
    Para sarjana berbeza pendapat dalam hal ini, namun kebanyakan mereka berpendapat, sekairanya makanan ikan itu majoritinya najis, seperti bangkai babi atau najis babi atau kotoran, maka ikan itu dianggap sebagai haram dimakan, atau dinamakan sebagai al-jallalah (الجلّالة). Namun sekiranya kandungan najis itu sedikit, maka ia dimaafkan.

    Rasulullah SAW dalam hadis daripada Ibn Umar RA yang dilaporkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud, juga al-Termizi, ada melarang daripada memakan al-jallalah dan susunya.
    عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ أَكْلِ الْجَلَّالَةِ وَأَلْبَانِهَا
    Hadis ini dinilai sebagai sahih oleh Imam al-Albani

    Berasaskan hadis ini, mazhab Syafi'i dan Hanbali bahkan Hanafi juga, mengharamkan memakan al-Jallalah, iaitu binantang yang makanan utamanya terdiri daripada najis seperti bangkai babi atau najis babi atau seumpamanya. Mereka mensyaratkan perlu dikuarantin selagai tiga hari dan diberi makan makanan yang lain terlebih dahulu, selepas itu baharulah dimakan.

    Ibn Taymiyah rh. dalam fatwa beliau juga menganggap haram memakan binantang jenis al-jallalah ini dan perlu dikurung selama 3 hari atau 3 malam untuk membersihkan kesan najis dengan memberi makanan yang lain. Setelah kuarantin 3 hari, semua ulama bersepakat ia sudah halal di makan.

    Sesetengah sarjana pula menganggap tempoh kuarantin adalah berbeza mengikut binatang, untuk unta dan lembu perlu 40 hari, untuk kambing 7 hari, dan untuk ayam dan binatang kecil yang lain adalah 3 hari.

    Lajnah Daimah Saudi juga memberikan fatwa yang sama, iaitu perlu kuarantin selama 3 hari untuk membersihkan dalaman haiwan itu daripada kotoran makanannya kerana ia turut boleh memudaratkan pengguna.

    Sumber:
    1. http://islamqa.info/ar/170264
    2. Aun al-Ma'bud, Syarah Sunan Abu Daud.

    ReplyDelete
  7. x makan lkan keli atau patin atau limau bali boleh hidup gak. jadi makanlah benda lain. ingat ikan talapia tu bersih sangat ke.aku ni kaki pancing pernah terpancing kolam yg ada saluran najis babi d kawasan rawang.klau nak 100% halal makan je ika n laur.

    ReplyDelete