Wednesday, December 31, 2014
Kenali Awam Cantik Tapi Musuh Utama Pilot Seluruh Dunia (10 Gambar) http://apahell.blogspot.com/2014/12/kenali-awam-cantik-tapi-musuh-utama.html

Kenali Awan Cantik Tapi Musuh Utama Pilot Seluruh Dunia (10 Gambar) | Awan Cumulonimbus lah yang dipercayai menyebabkan pesawat AirAsia QZ 8501 hilang dari radar,  (29/12) waktu pagi.  Cuaca memang cukup buruk pagi itu dan tidak hairanlah kalau banyak awan raksasa di sepanjang garis penerbangan. Awan ini secara mata kasarnya memang nampak cantik, namun mampu menganggu kelajuan dan fungsi pesawat.

Cuba anda lihat beberapa foto awan-awan cumulonimbus yang dilihat cantik tetapi pada hakikatnya merbahayakan. 

Setiap pesawat yang terbang diharuskan untuk memesongkan garis perjalanan tersebut bila berhadapan dengan awan ini di perjalanan.

Warna yang terdapat pada radar cuaca ada beberapa jenis seperti hijau, kuning, merah dan magenta. Warna-warna ini menunjukan level atau kadar bahaya sesuatu awan. Warna yang menunjukkan keadaan awan berbahaya adalah warna magenta yang akan mengindikasikan pusat perjalanan dari awan, badai awan tersebut itu sendiri yang dapat mengakibatkan gegaran yang sengat kuat. 

Apabila warna pada radar cuaca menunjukan warna hijau ini bermakna pesawat boleh menembusi awan tersebut tapi pastikan anda kekal memakai tali pinggang keselamatan. Tapi jika warna pada radar cuaca menunjukkan warna magenta itu mengesahkan bahawa biasanya awan yang berada didepan kita adalah awan Cumulonimbus (Cb) dan seeloknya pilot patut menghindarinya.










0 comments:

Post a Comment