Saturday, December 20, 2014
6
4 Jenis Makanan ini Perlu Anda Jauhi Sekerap Mungkin | Makanan dan ubat adalah satu keperluan dalam kehiduan kita seharian, kalau lapar kita akan makan kalau sakit kita akan makan ubat. Tapi tahukan anda ada yang anda tidak ketahui sesetengah  apa yang kita makan adalah bahaya.

Apa yang di tulis ini tidak ada niat untuk memburukkan sesiapa cuma perkongsian untuk kebaikan semua.


Makanan yang anda perlu jauhi

Mee Segera

Tahu tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas? Ini disebabkan oleh kandungan wax(lilin) dalam mee tersebut yang membolehkannya tahan lama. Katakanlah, hari ini anda makan mee segera , dan esoknya korang terasa nak makan mee segera lagi, jangan makan ok. Pastikan anda makan 3 hari berikutnya kerana wax mengambil masa selama 3 hari untuk dihadam. Bayangkanlah kalau anda makan mee segera setiap hari, berapa banyak kandungan wax yang terkumpul dalam perut anda. Dan ini sebenarnya boleh menyebabkan kanser yang boleh membawa maut.

Sardin

Pemerhatian pertama atau kes pertama yang digunakan sebagai bahan bukti betapa buruknya amalan makan sardin ialah ketumbuhan fibroid di dalam rahim. Fibroid sebenarnya adalah sejenis ketumbuhan dari otot rahim yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser yang bahaya.

Minuman 3 in 1

Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP) mendakwa seorang yang minum sebanyak 20 gelas 3 in 1 dalam masa sebulan berpotensi untuk menghidap lebih dari 60 jenis penyakit kronik. Berdasarkan kajian yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu ke atas satu pek minuman coklat 3 in 1 seberat 28 gram,terdapat 55.6 % kandungan gula di dalamnya yang bersamaan 3 sudu teh manakala kopi (20 gram) ialah sebanyak 51.5 % kandungan gula bersamaan dengan dua sudu teh gula. Besar kemungkinan kadar kandungan gula yang dimasukkan dalam pek itu kini ditambah sebanyak dua kali ganda selain krimmer.

Panadol atau Paracetamol

Panadol adalah ubat yang bertoksik kepada tubuh manusia. Ia akan merosakkan organ hati dan Panadol akan tinggal di dalam tubuh manusia selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Panadol ni sebenarnya adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak kita consumed, semakin lama semakin kurang kesannya pada badan kita. Bererti kita perlukan dos yang lebih lagi bila ia kurang berkesan

Contoh paling senang ialah wanita bersalin, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka yang terpaksa melahirkan anak secara bedah, ubat tahan sakit yang diberi mestilah tinggi dosnya. sama seperti terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup dos ubat tahan sakit yang diberi tadi akan memberikan kesan sifar terhadap kesakitan yang kita alami dan kita perlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit.

Seboleh bolehnya elakkan la 4 jenis makanan kat atas. Cari makanan alternatif lain macam roti(terutama roti serat), biskut, dan lain lain yang bukan makanan segera. Sayangi diri kita, mencegah sebelum sakit bukan berubat selepas sakit

6 comments:

  1. Boleh x nak tau sumber atau clinical data pasal paracetamol tu dpt dari mana?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rmai ahli farmasi yg takut nk mkn panadol n takut nk pkai ubat mata..

      Delete
    2. la ptot la kawan ckap yg ade sorang dr ni xbg die ambik panadol sbb ambik mase 5 thun nk hadam ke ape ntah. mulanya xpcye tp ad artikel ni bleh dkira bukti la.. seingat sy dr tu bgtau panadol actifast jer. yg lain xtau

      Delete
    3. kawan saya, adik ipar saya, nenek sepupu saya, kembar jiran saya, maid pak guard saya, cikgu kelas memandu saya semua cakap macam tu. saya tak perlu kaji sebab semua sumber ni diperakui benar, menteri kkm pun cakap camtu? percayalah kerana saya ikhlas sebarkan ni.

      Delete