Thursday, July 17, 2014
39
Kisah Benar di Sarawak, "Dia Nak Berbuka Puasa" | Seorang pengguna Facebook, Zaidi Anwar berkongsikan status menarik melalui akaun Facebooknya. Status yang begitu tulus dan ikhlas itu dikongsikan agar mereka yang anti dengan negeri Sarawak dapat membuka mata dan minda mereka yang terlalu negatif dan kotor selama ini.

Kisah Benar di Sarawak, "Dia Nak Berbuka Puasa"

Berikut status Zaidi Anwari:

Sorry to say this is Sarawakian. Just to share a story.

2 days ago, I went to one of restaurant menjual makanan segera to have my berbuka puasa. Jam menunjuk pukul 6.30 petang. Barisan panjang.

Di hadapan saya terdapat satu keluarga berbangsa Iban juga sedang berbaris dalam lima orang. Terus mak dia bertanyakan saya.

"Awak melayu kah?"

Saya jawab, "Ya saya melayu"

Lalu dia memberitahu anak-anaknya, "berik sidak laut keduluk, sidaknya puasa".

(Bagi dia dulu, dia nak berbuka puasa)

Saya terasa sangat tersentuh dengan perempuan iban tersebut dan tanpa rasa malu memberitahu dia semoga Tuhan menjaga kakak dan seluruh keluarga kakak. Dia cuma tersenyum dan memberi laluan. 

Kita renung bersama, itulah Sarawak Bumi Kenyalang.

Kisah Benar di Sarawak, "Dia Nak Berbuka Puasa"

Kalaulah semua orang Malaysia bersikap bertolak ansur seperti ini, alangkah bahagianya hidup. Memang tidak dinafikan, orang Sabah dan Sarawak, baik-baik orangnya. 

Di Sarawak, orang yang bukan beragama Islam sangat memahami orang yang beragama Islam. Sebab itulah My Media Hub tegaskan, jika ingin melihat amalan 1 Malaysia yang sebenarnya, datanglah ke 2 negeri Borneo ini. Tahap toleransi mereka sangat tinggi. - My Media Hub

39 comments:

  1. yeaaa.....right.....we r united ppl

    ReplyDelete
  2. Anonymous17 July, 2014

    Proud ti be Sarawakian

    ReplyDelete
  3. setuju... walau pon kamek bukan orang sarawak tapi kamek biasa ke sana... ini hasil pendidikan kalau melayu iban melanau bidayuh penan orang ulu dan lain2 mendapatkan pendidikan dari sekolah sistem satu aliran.

    Sekolah jenis kebangsaan patut dilupuskan dari bumi malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf encik... ini bukan kerana sistem pendidikan. di sini ramai kaum lain yang menghantar anak mereka ke sekolah jenis kebangsaan cina. sehingga kami boleh menguasai lebih dari 3 bahasa. di sini kaum cina pun fasih berbahasa iban dan bahasa lain. kami hidup saling memahami dan ini telah diterap sejak kami lahir lagi.

      Delete
    2. Anonymous17 July, 2014

      Tuan, sebenarnya bukan masalah sistem pendidikan, tetapi sifat bertolak ansur itu mmg dididik dr awal lagi dan mmg dari dulu kala lagi. saya berbangsa melanau, dan mak saya seorang iban, saya dihantar ke sekolah SJK Thian Hua dr darjah 1 utk study bahasa cina. dan jgn lupa, Skolah tu pun banyak melayu islam, mlanau islam, cina islam , bisaya, bidayuh, kelabit, Punan Bah, yg masuk sekolah itu. Time rehat, speak chinese(foochow), sbb di Sibu majoriti Foochow. balik mukah speak Hokkien, sbb ramai hokkien sana, dlm kelas speak mandarin. Tahap toleransi? TIP TOP.

      Delete
    3. Anonymous17 July, 2014

      Mmg nmpk mcm bkn isu aliran skolah.. tapi ikut cth encik ni nmpknye satu skolah bercampur byk bangsa kan??

      Itu point yg penting.. bercampur gaul dgn bangsa lain dri kecil.. skolah aliran lain2 mngundang perpecahan bangsa klau tidak skrg akn dtg tk mustahil jd mcm di semenanjung.. bila dh semakin maju masyarakat kurang bergaul dgn jiran2 & ini yg menjadikn jurang perkauman..

      sy tetap percaya pergaulan masa kecil di zaman persekolahan yg nlh benteras isu perkauman.. aliran berbeza utk melayu india tk membntu.. klau satu aliran buatla kelas bahasa melayu cina india.. walaupun ada yg hntar ank bngsa lain ke skolah aliran lain tpi tk ramai.. walau skrg rmai di sarawak, akn dtg kita tk tahu..

      Delete
  4. Anonymous17 July, 2014

    setuju. sy ada seorang officemate sarawak dari Limbang. biarpun dia beragama Kristian tp dia sgt mghrmati org Islam. sggup berbuka bersama2 sebab na mghrmati rakan sekerjanya yg lain

    ReplyDelete
  5. Anonymous17 July, 2014

    Setuju sangattttt

    ReplyDelete
  6. Sesetengah kata owg sabh xberbudi tp sarawak ok........, maybe sbb sorg org sabah kerana nila setitik rOsak susu sebelanga

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn tak berbudi...cuba dtg sini dan tgk sndiri baru ckp :)

      Delete
  7. Anonymous17 July, 2014

    But still many people at peninsular of malaysia hated Sarawakien people...why????

    ReplyDelete
  8. Anonymous17 July, 2014

    that rite.. they are not judge mental too..

    ReplyDelete
  9. Anonymous17 July, 2014

    Pergi k the banquet restoran. Di sana melayu, cina iban bidayuh berbuka puasa beramai ramai

    ReplyDelete
  10. Anonymous17 July, 2014

    Betul..saya ada kawan dr sarawak..dia sgt mmahami org islam..

    ReplyDelete
  11. Agree. Orang Sarawak memang baik-baik, pengalaman masa jenjalan sana pun lain rasanya compare dengan negeri sendiri

    ReplyDelete
  12. Anonymous17 July, 2014

    Itu kerana majority rakyat kat Sarawak ialah Dayak.Dayak bukan bangsa penindas..tidak sama dengan bangsa majority di semenanjung.

    ReplyDelete
  13. Di sabah sarawak.. kita boleh saksikan ramai muallaf yg tetap bahagia & akrab biarpon berlainan agama.. jarang dengar merwka disisihkan keluarga..

    ReplyDelete
  14. Anonymous17 July, 2014

    kadang2 kebencian ni mula drp orang politik terutama d semenanjung.sy selalu k sabah n sarawak orang sana memang hidup bertolensi dan aman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous19 July, 2014

      you are rite politicians are the main reason for split among the people in Malaysia ,orang orang mcm IBRAHIM ALI. PATUD DI SINGIRKAN DARI ARENA POLITIK. dia ni ber otak sempit.

      Delete
  15. ini lah cara org borneo melayan org...tdk kira agama dan bangsa tetap layan dgn baik...walopun ada segelintir pihak yg cuba nak memporak perandakan tp kami tetap satu hati....im so proud to be borneo people

    ReplyDelete
  16. Anonymous17 July, 2014

    Saya pernah bekerja 5 tahun di sabah...di kawasan pedalaman...sepanjang 5 tahun di sana...saya dah lihat sendiri budi pekerti masyarakat sabah...malah ada yang anggap kami seperti anak...there's nothing wrong with sabahan or sarawakian...they are people....they are malaysian....saya dah 3 tahun meninggalkan sabah...tapi saya tetap rindukan kehidupan di sabah...

    ReplyDelete
  17. Anonymous18 July, 2014

    Orng Melayu semenanjung majoritynya tidak bencikan org serawak tetapi ada satu bangsa lagi yang selalu mengapi-apikan senyimen perkauman. Elok sangat lah mereka tidak mereka tidak di benarkan masuk Serawak.

    ReplyDelete
  18. Sarawak is a place like no other. We lived in peaceful and harmony. Regardless of what religions, or races..we sat at one table and have a cuppa tea or eat. For we knew that, hated each other won't give us any benefits or anything worthy. I am a Melanau Muslim myself, proud to be Sarawakian. I hope those people who always had a negative thoughts over Bornean people should come and live here.

    ReplyDelete
  19. Anonymous18 July, 2014

    Mmg x dinafikan lagi. Rakyat2 sarawak mmg berbudi bahasa. Ramah mesra, saling hormat menghormati. Sy org kuala lumpur sy pernah melancong ke kuching dan miri. Dan sy punyai ramai kawan di sarawak. Respect.

    ReplyDelete
  20. Anonymous18 July, 2014

    I'm proud to be sabahannnn...yes borneo is the best!like wat I see in semnanjung klu time org yg nak berbuka, org yg bkn islam asyik mkn dulu, tp klu d sabah kmi sanggup tunggu rakan kmi tak mau mkn dulu tunggu dia ble brbuka n mkn brsma..this is we call 1Borneo!sorry to say lupuskn ayat 1malaysia!

    ReplyDelete
  21. Anonymous18 July, 2014

    Sabahan&sarawak...we 1Borneo..sorry to say 1malaysia pls lupuskan kn the wording, bcuz it only happen in borneo,..blaaa....

    ReplyDelete
  22. Anonymous18 July, 2014

    Its all about unity in variety. :)

    ReplyDelete
  23. Anonymous18 July, 2014

    saya bangga sangat2 jadi anak sarawak....

    ReplyDelete
  24. Hj. Yasmkn18 July, 2014

    Walaupun saya bukan berasal dari Sarawak, namun saya melihat contoh terbaik perpaduan kaum hanya wujud di Sarawak dan mungkin juga Sabah... pengalaman mengajar di Sarawak membolehkan saya menilai & membanding hakikat perbezaan antara Semenanjung dan Sarawak.. bagi saya model terbaik perpaduan kaum ialah Sarawak

    ReplyDelete
  25. Anonymous19 July, 2014

    Saya sgt2 setuju wpun kawin dgn org"Malaya" Sarawak tetap di hati.Saya selalu katakan kami d dulu lagi sudah mengamalkan sikap 1Malaysia yg kini baru dilaung2kan .Semoga PERPADUAN ini wujud sampai bila2.Amin.

    ReplyDelete
  26. Admin tinggal di mana? Saya mau bagi tarap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous19 July, 2014

      We are kingdom of Sarawak, we are a country, Sarawak so kind to given too much to malaya. But still not appreciate.

      Delete
    2. Tarap a.k.a terap buah tempatan yang cuma ada di borneo. Admin boleh cuba tanam bijinya dekat rumah, mana tahu jadi.

      Delete
    3. Anonymous19 July, 2014

      Hahaha. Buah tarap. Sadap tuu... #pray4sabah

      Delete
    4. Nakkkk !!!! =p~
      Hantar sini.. :>)

      Delete
    5. kalau mau bagi la alamat, nanti saya pos.

      Delete
  27. Anonymous19 July, 2014

    Proud to be Borneo people :)

    ReplyDelete
  28. Anonymous20 July, 2014

    tak pun... member zaman sekolah kt sabah dlu.. spai skrg.. da 10thun.. perangai same je.. asyik kutuk islam.. melayu... tgk fb die pun da tau... tak smua sabah yg hormat canni... certain ade la.
    ..sarawak.. xsure plak...

    ReplyDelete