Saturday, June 14, 2014
Potong Badan Kerana Hebatnya Seni | Beijing – Artis terkenal China, He Yunchang mempamerkan karyanya ‘One-Meter Democracy’ yang antara lain memaksanya memotong bahagian badannya untuk mengeluarkan satu tulang rusuk tanpa menggunakan bius. Tulang rusuk itu kemudian dipakai pada lehernya seperti rantai.



He, yang mendakwa karyanya itu bertujuan ‘mengetengahkan ketegangan antara individu dan kerajaan’ – melakukan prosedur itu dengan dipantau doktor sebelum potongan dibuat sepanjang satu meter dari leher ke pahanya pada sebelah kanan badan. Projek itu turut membabitkan sesi ‘undian’ membabitkan 25 pengundi yang bertujuan membayangkan proses demokrasi.


Difahamkan, 12 pengundi menyokong projek itu manakala 10 menentang dan tiga berkecuali. Mengulas projeknya itu, He berkata: “Saya mahu hasil karya saya membuatkan orang berfikir. “Masyarakat China amat kompleks dan saya menganggap penting untuk menggabungkan kekuatan minda serta badan dalam berdepan realiti,” katanya. He terkenal dengan karya yang menguji tahap kekuatan dan ketahanan fizikalnya.

ohh..bagi saya..walau sejauh mana mahu memperlihatkan seni..untuk melukakan diri sendiri adalah tidakk sama sekali.. sakit tuu.

0 comments:

Post a Comment