Bekas Pengasuh Sedia Jaga Semula Firdaus

Bekas Pengasuh Sedia Jaga Semula Firdaus | SEREMBAN 22 Jun - Ketika wajah Muhammad Firdaus Dullah muncul di televisyen dalam satu operasi Jabatan Imigresen di Nilai, semalam, Norfitri Radius dan keluarganya menangis melihat keadaan remaja itu.


Terlalu sukar untuk mempercayai remaja yang pernah diasuhnya selama lapan tahun kini terabai sebegitu rupa.





Norfitri, 42, yang menetap di Gemencheh berkata, selepas mendapat tahu Firdaus dirawat di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) di sini, dia terus bergegas ke hospital itu.


"Ketika melihat dalam televisyen, kami sekeluarga menangis. Anak saya turut menangis. Anak juga bertanya kenapa tidak bawa sahaja abang (Muhammad Firdaus) pulang dan boleh kita jaga dia.

"Saya kemudian menelefon ibunya yang pada ketika itu telah ditahan oleh pihak polis untuk bertanyakan perkara sebenar dan mengapa Firdaus ditinggalkan dan terabai sedemikian rupa.

"Dia (ibu) sebenarnya ada masalah kesihatan tetapi macam mana pun, dia tidak pernah pukul anaknya. Saya dan ibunya macam adik beradik sentiasa berkongsi cerita dan masalah," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tambah Norfitri yang bekerja sebagai pelayan gerai, jika diberi peluang oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), dia bersedia untuk menjaga remaja itu kerana sudah menganggapnya sebagai anak kandung sendiri.

"Saya berhenti menjaganya kerana mengikut suami berpindah ke Gemencheh," tambahnya.


"Sepanjang saya menjaganya dulu, walaupun dia OKU tetapi badannya sihat dan berisi. Kadang-kala saya membawanya ke pantai di Port Dickson untuk diberi rawatan tradisional sehingga dia boleh berjalan sikit.

Norfitri memberitahu, kali terakhir dia menghubungi ibu kanak-kanak itu dua minggu lalu dan sempat bertanyakan khabar tentang Muhammad Firdaus.

Jelasnya, sepanjang dia menjaga mangsa, tubuh remaja OKU itu sihat serta berisi dan pernah satu ketika, mereka bersama ibu Muhammad Firdaus ke pantai untuk tujuan rawatan tradisional sehingga dia boleh berjalan sedikit.

Norfitri ketika melawat Firdaus di Hospial

"Saya tahu dia mempunyai masalah kewangan. Kami pernah berbincang untuk mendapatkan bantuan JKM, tetapi saya tidak tahulah setakat mana dia memohon," katanya.

Kata Norfitri, turut dikesalkan ialah bapa Muhammad Firdaus seperti tidak mengambil peduli tentang anaknya itu. Utusan

Bekas Pengasuh Sedia Jaga Semula Firdaus Bekas Pengasuh Sedia Jaga Semula Firdaus Reviewed by Unknown on Monday, June 23, 2014 Rating: 5

No comments