[SERAM] Season 3 - Zaman Universiti

Tempat: Universiti
Masa: Sepanjang aku di uni
Jenis: Hmm.. agak2 korang tahu x..

Hai adik-adik. Kembali dalam rancangan.. Ewah2.. macam joe jambul lak introduction dia.. Haha. Xper laa kasik korang senyum dulu sbb apa yg aku nak citer nih adalah sambungan kisah aku sebelum2 nih.. korang boleh check link nih.


Ermm.. kalo korang ingat citer aku, korang mesti ingat satu jer ayat yg aku asyik cakap. Iaitu ayat janji si tanduk nih masa kitorang pegang zafi kene sampuk.. “saper pegang aku malam nih, aku janji aku akan carik korang balik, sampai cucu korang aku kacau..,”.. ayat tuh laa yg si tanduk nih cakap masa aku pegang zafi tuh. Walopon dia nih Cuma jin, tapi bagusnya dia pegang janji dia. Sorang2 lepas tuh dia carik balik..


Giliran aku kene ngan tanduk adalah masa aku kt Kolej MARA Banting (KMB).. Korang baca laa ehh kalo korang luper. Malas lak aku nk flashback.. Apa2 pun, cerita yg aku alami kat KMB tuh sebenarnya cuma introduction kisah tanduk dlam hidup aku nih. Tanduk masa aku kt KMB tuh ada gak kaco aku sket2, xder yg major. Alaa.. stended kaco aa, tarik2 selimut, main tiup2 telinga, tapi sepanjang aku kt KMB aku xder nampak laa dia jelmakan diri dia. Sampai satu peringkat tuh, aku dah mcm terbiasa lak kalo kene kaco malam2.. Bukan nak cakap besar, nauzubilah.. Cuma aku cerita berdasarkan pengalaman aku kene kacau x henti2 sampai aku naik terbiasa ngan kacauan dia.

Aku ingat dia nyer kacau mcm tuh jer.. tapi aku silap. Kisah betu2 rakus tanduk nih adalah masa aku kt uni aku. Universiti aper, biarlah rahsia bak kata siti. Bukan aper, kalo aku sebut jer mungkin ada yg mengenali saper aku, so x spiderman aa kalo orang tahu aku saper dam CG nih..

Ok, nak dimulakan cerita, masa aku kt uni aku, fes sem aku stay kat apartment dalam kampus laa.. yerlaa kan masa tuh mana ada transport lagi, menapak jer dari hostel ker kampus.. kat uni aku, kitorang sewa macam apartment tau, satu apartment ada 4 bilik. So ada sorang roommate aku nih mmg dia skalih ngan aku masa kat KMB dulu. Kitorang agak rapat laa.. so dia pon mmg tahu pasal citer aku kene kacau kat banting dulu.

Aku malas nak seret citer panjang2, so aku direct ajer ker part maximum aku kene.

Ok. Aku ingat lagi, satu hari tuh aku break dua jam antara lecture aku. Biasa laa student kan kelas selang2, nak balik rumah kang mcm jauh lak nak merempit, so aper aku buat, sejam yg pertama tuh aku lepak makan minum ngan member2 aku dulu. Sebaik sajer setel makan2, aku pon pegi ke surau n tunggu solat zohor masuk waktu. Uni aku ader masjid sendiri, surau yg aku pergi nih Cuma surau kat blok akademik. So kecik gak laa.. Disebabkan kepenatan melebihi batasan, aku tertidur dalam surau tuh.

Korang percaya x.. time2 sang tuh laa aku kene rasuk ngan tanduk..

Hmm.. macam susah nak cayer kan. Sebab slalunyer mender2 camnih jadik time malam jer. Aku pun lepas selesai sumer mender tuh, aku sendiri pon pelik, camner siang2 pon dia boleh rasuk aku. Ok camnih citer dia. Aku ingat lagi.. masa aku tgh tidor tuh, aku ada termimpi naik van ngan member aku. Bapak dia drive van tuh. Tiba2 van tuh eksiden n aku tercampak keluar dari cermin n tiba2 sumer pon jadik gelap.. aku ketakutan so aku pon macam terbukak mata sket.

Masa mata aku terbukak tuh, aku nampak member aku nih duduk kt hujung san abaca quran.. aku nampak dak2 lain tgh siap2 tunggu nak solat and aku nampak gak member aku sorang nih tido sebelah aku. Masalahnya, sumer tuh jelas di pemandangan aku tapi aku sikit pon x boleh bergerak. Aku x tipu, lepas tuh member aku sumer kata mana ada aku celik bukak mata, padaha aku tau aku mmg perhatikan diorang lama giler Cuma aku xleh bergerak.

Allah maha kaya, aku mmg nampak satu2 aper yg beraku kt depan mata aku. Sampai satu peringkat, aku dapat rasa sesuatu macam asap berkepul2 kat hujung kaki aku. Bukan macam asap bakar sampah tuh, tapi aku nampak laa kabur2 mcm asap tuh. Betul2 kat hujung kaki aku. Dan sumpah, aku nampak slow2 macam mana asap tuh mcm slow masuk ikut ibu jari kaki aku. Aku mg gelabah tapi aku xleh wat aper2. Aku boleh gegarkan badan sket2, n aku nampak diorang sumer tgk aku, n siap aku dengar lagi diorang kata aku ngigau laa tuh. Padahal masa tuh aku mmg nampak sebijik2 reaksi diorang, Cuma aku x boleh keluarkan apa2 perkataan. Mender akhir yg aku ingat, asap tuh masuk sepenuhnya dalam badan aku dan aku pun x sedar dah pastuh..

****

“Wey joe.. apehal ko kepit aku nih weyy…”, itulah ayat yg aku mula2 cakap bila mata aku kembali terbukak. Aku mmg terkejut gila masa tuh, aku rasa hampir 10 orang saiz2 aku tgh sumer tungkus lumus pegang aku.. yang joe nih laa kepala dia.. Dikuncinya leher aku sampaikan bila aku terjaga tuh, aku terbatuk2. mamat joe nih mmg trainer silat pun.. badan keras laa.. dia kunci paler aku mmg lock abes, aku langsung xleh gerak. Lagi aku gerak lagi sakit tengkuk aku.. so aku cakap slow2. walopon masa tuh aku masih blur apesal diorang ramai2 kepit aku. Masa tuh x ramai lagi yg ader kt sekeliling tuh, bebrapa orang jer..

“Joe.. aper nih weyy. Sakit aa…” aku tinggi suara gak laa.
“saper ko.. joe tanyer..” aku rasa macam nk peempang pun ada. Dah ko kunci paler aku mcm nak mampus baru nk tanyer saper aku. “Lawak aper nih weyy.. sakit laa…” aku ingat beberapa kalo gak laa joe tanya soalan bod0 yg samer.. saper kau.. saper kau byk2 kali.. sampai satu peringkat dia lepaskan aku..

Next thing aku ingat, baik sajer joe lepaskan aku.. memang aku pengsan balik. And aku x sedar aper2.. Aku langsung x rasa apa2.. yg aku rasa Cuma bila aku nak start sedar balik.. Kali nih dah lain langsung.. Joe dah x kepitt aku, dan orang2 yg mula2 kepit aku tadi agaknya dah gih ke kelas kot. Yg ada kt situh, cuma member aku tadi, dan jugak sorang ustat. Aku agak dia ustat laa sbb dia pakai ketayap..

Bila aku terjaga jer.. aku rasa tulang2 badan aku, dari hujng kaki sampai ke hujung tangan sumer lenguh2. Aku mmg macam x berdaya nak bangun. Tapi dibantu member aku nih angkatkan aku, aku dapat gak laa duduk unjur kaki.. Ustat tadi dtg hampiri aku n kata..”badan awak nih lemah sangat.. jin awak senang2 jer control awak..”

Masa tuh tuhan jer yg tahu berdegup mcm mana dalam hati aku. Aku mcm slow dapat terima kenyataan yg yg masuk tuh adalah tanduk. Cuma aku tak paham naper ustat tuh kata tuh jin AKU..

*****

“Jin aper nih ustat. Saya xtau aper2 pon.. “ aku try menepis. Yerlaa.. mengah2 maleh aku nak bercerita panjang2. “Awak tahu tak awak kena rasuk tadi..” tanya usatat tuh.. Aku mcm biasa laa wat bod0 jer.. “rasuk..?”

“Awak tahu x awak sedang diganggu satu jin yg dah lama ikut awak..” mula2 aku macam asyik menepis jer, tapi member aku yg mmg tau kes aku kt kmb tuh bagi sign.. so aku angguk kt ustat tuh cakap.. yer sayer mmg ader kene kacau.. dah lama dah ustat.. tapi nih fes saya kene rasuk..

“hmm.. awak tahu x. sepatutnya masa dia mula2 kacau awak. Awak patutnya terus halau dan berkeras dgn dia. Bila awak wat dek, mender tuh aka uterus berdamping ngan awak dan sama ada awak setuju ker x, dia dah anggap awak tuan dia. Masa dia rasuk awak tadi, dia asyik ulang perkara yg sama, jangan kacau tuan.. jangan kacau tuan.. awak ada terima dia ker”, sambng ustat tuh..

“x ada ustat. Demi Allah, saya x buat mender2 syirik mcm nih..”. yerlaa kan, aku ngek2 pon smayang time tuh, aku tau laa kalo bela jin nih boleh membawa pada syirik so jujur mmg aku x pernah accept mana2 jin dalam idop aku.

“ok, macam mana dalam mimpi.. pernah dia muncul dalam mimpi..” ada lagi laa beberapa soalan yg ustat tuh tanya aku, tapi jujur sumer tuh aku x pernah buat. Yg ustat tuh pulak mcm nak suruh aku mengaku yg aku ada membela.. Dah mmg aku x buat, nak ngaku camner.. Tapi aku x salahkan ustat tuh, dia x tahu citer masa aku pegang budak kena rasuk masa aku maktab dulu..

Sikit demi sedikit.. orang ramai pun beransur bersurai n tinggal laa aku ngan member aku dalam surau tuh. Ustat suruh dia tgk2kan aku sebab ustat tuh pun ada kelas nk ngajar katanya.

Masa aku duduk ngan member aku nih, aku tanyer dia. Weyy pehal weyy, aku kena mcm mana tadi. Dia mula2 macam xmo citer, dia asyik kata rehat laa rehat laa.. msalahnya camner aku nak rehat, apetah lagi tido apabila aku tau mender tuh boleh masuk time2 aku lemah camnih.. aku x tido n aku paksa member aku citer apa yg dah jadik..

Daripada versi member aku, dia kata mula2 dia nampak aku mengerang time tido. N satu surau tengok aku mengerang (dalam hati aku nk jer cakap.. aku x tido laa.. aku nampak korang sumer tgk aku n aku mengerang mintak tolong.. tapi aku biar jelaa dia citer dulu)

“Pastuh ko diam kejap sebelum tiba2 gelak2 n marah2 orang dalam surau”. Dia kata aku mencarut laa dalam surau. Maki hamun laa watper korang semayang, wat letih jer, esok mati jadik hantu gak.. hahahaha… agak lama gak aku dibiarkan kat situh sampai satu peringkat member aku nih kata, aku merangkak n pegi teraburkan sejadah yg orang dah susun.. masa tuh laa si joe nih grab aku n mintak tolong yg lain pegang aku. Diorang dah aim dah aku kena rasuk.. Cuma tunggu time jer..

“Pastuh ko tahu tak berapa kali dia menipu seolah2 dia dah pergi n ko dah sedar.. padahal dia main2 jer..” terkejut aku dengar. Terkejut sebab aku ingat lagi, apa yg jadik kt zafi tuh, mcm tuh la aku lalui tadi..

“sebab tuh masa ko betul2 dah sedar, joe x lepaskan sampai dia pastikan ko betul2 jawab nama ko n soalan2 lain betul2.. nasib baik dia x tanya soalan algebra, kot tak mesti dia x lepas ko, ko kan bod0 algebra…hahaha”.. siot nyer member, dalam bercerita tuh sempat Wat lawak b0do.. iskh.. tapi aku berterima kasih laa kat member aku sbb tlg tgk2 kan aku..

Kemudian dia tambah cerita yg buat aku terkedu gak laa.. “ ko tau x, part paling cuak kan, bila ko sound dak2 yg pegang ko.. saper yg haling aku nih, aku akan ingat korang, aku akan kacau anak cucu korang… seriyes aku terkedu bila dgr member aku cakap tuh, sebab dari ayat dia tuh, aku mmg dah boleh komfomkan mmg tanduk laa yg masuk dlm badan aku tadi. Maknanya apa yg ustat cakap tadi pasal mender tuh anggap aku tuan betul laa.. sebab dari KMB lagi aku kena kacau tapi aku xder pon nak halau2.. aku biarkan ajer..

Yg lebih membuatkan aku terkedu adalah bila member aku kata aku siap cakap siam..haha. Dia gelak laa.. aku nih yg risau. Kalo korang ingat, mlm aku pegang zafi tuh, ka nada dua yg ganas, tanduk n siam. Aku btol2 takut masa tuh sbb aku ingat siam pun ada folo aku gak. Tapi lama lepas kejadian tuh, aku tahu mmg siam xder pon. Tanduk jer yg kaco aku. Annti aku ceritakan

Aku stay jerk at surau tuh samapi petang. Sekali sekala nampak gak aa orang jenguk2 kepala dalam surau.. dalam hati aku nih mesti geng yg cekup aku tadi n nak pastikan keadaan aku camner. Dem.. jatuh saham kat uni. Sure kene bahan pasnih.

*****

Part malam tuh mmg aku dah expect sesuatu akan berlaku. Dengan keadaan badan aku lemah giler, and aku betul2 penat (x guna nyer joe.. cekik aku sampai lembik), aku btol2 takut nak menghadapi malam. Aku mintak member2 aku sama2 baca yassin malam tuh. Lepas jer maghrib aku ngan member2 duduk dalam bilik n start baca yassin. Masa tuh aku x baca sbb aku btol2 lemah. Tapi kan, agak cuak laa time tuh, yerlaa aku baring atas katil.. sumer orang ngadap aku n baca yassin kea rah aku.. cuak giler. Terasa mcm mati lak.

Ok, nih citer dia. Masa diorang baca yassin tuh, aku betul2 ngantuk.. n aku terlelap. Paham2 jelaa, sedangkan baca yassin kt surau pun aku bantai tidor, inikan pulak dalam keadaan berbaring plus ada bantal.. mmg laju laa aku lelap. Lama lepas tuh aku padam.

Aku terjaga lepas tuh aku tgk bilik aku dah xder orang. Dalam hati aku, dah habis dah kot, sumer balik bilik masing2 laa nih, n masa tuh aku tgk katil aku basah.. dem aku terkencing atas katil. Aku mcm tergelak gak laa, and tgk kiri kanan takut ada yg nampak aku terkencing.. tapi agak2 rimas kot ngan kencing tuh, aku pun bgn laa ngan berkain pelikat nk gih tandas n basuh kasik bersih..

Astagfirullah.. terkejut gile aku bila aku keluar jer dari bilik aku, ramai gile rupanya kat uar bilik aku.. n bila diorang nampak aku keluar bilik, diorang macam cepat2 berundur seolah2 nak keluar dari rumah tuh, aku macam heran..

“pergi kau… jangan kacau anak cucu adam... tiba2 sorang mamat nih jerit kat aku”.. masa tuh straight away aku tahu sah aku kene sampuk balik tadi. Dan tiba2 aku mcm paham apesal aku boleh terkencing atas tilam, yerlaa dah diluar kawalan aku..

Masa tuh untuk yakinkan diorang yg nih aku, sorang2 nama diorang aku sebut n aku cakap serba sedikit pasal diorang, baru la diorang cayer itu aku, bukan tanduk.. Masa tuh aku mmg sedih giler sebaba ku betul2 x tahu aper nak buat. Xkan aku nak jumpa baik dukun kt besut tuh.. jauh tuu.. aku betul2 takut n edih n tanpa aku perasan aku nangis gila2. Masa tuh aku mcm nyesal sangat involve masa pegang zafi kt esut dulu. Kalo aku x terlibat, mesti aku x kene kaco camnih

Korang susah nak faham apery g aku rasa, cuba korang imagine, bila korang tahu yg korang pernah tgk sekor jin yg rakus giler, ganas giler, n skarang korang tahu korang sedang diganggu jin tersebut n korang x boleh tahu bila dia kan kacau korang. Paling teruk ialah korang mmg x boleh wat apa2 untuk halang dia.. takut oo

Start daripada malam tuh, aku slow2 pegi berubat. Alhamdulillah hari tuh shj hari yg aku dirasuk n syukur x ada patah atau apa2 cedera masa kena rasuk tuh. Untuk pengetahuan korang, mmg jin nih x boleh bunuh manusia, tapi apabila jin yg jahat masuk dalam badan kita, dia bolah langgar dinding, cakar kuku kiter kt dinding, hantuk kepala kita, sampai kita parah n kadang2 cacat langsung. Tapi syukur Alhamdulillah, aku x seteruk tuh

Owh satu lagi yg aku nak cerita, masa aku berubat tuh.. diorang bukannya halang tanduk dari kacau aku, sebaiknya diorang macam latih aku jadik bersemangat kuat sket. Sebab bak kata ustat yg aku asyik pegi berubat tuh, hanya jiwa yg kuat jer dapat lawan.

“kalo ustat buang yg nih pon, yg lain akan datang.. sebab jin nih antara diorang ada connection yg kta x tahu cemner connection tuh..” dalam hati aku.. patut laa malam zafi kene sampuk tuh lebih dari 10 jin kacau dia.. hmm.. everything make sense now..

“apa yg ustat usahakan nih adalah untuk kuatkan semangat ko, supaya mender tuh pon takut nk dekati ko. Jangan takut. Kita sentiasa kuat dari mereka. Cuma jangan diuji kebolehan mereka. Jangan tunjuk berani.. n jangan tunjuk takut. Diorang takkan kacau dah..Sebab macam kita jugak, bila diorang dah rasa kita x respon, diorang akan boring n pergi kacau orang lain..”.. nasihat ustat tuh yg sampai skarang aku pegang..

Ustat tuh ada baca2kan ayat2 ke dalam air n suruh aku minum. Kdang2 dia bacakan satu botol air n minum bila aku rasa takut.. Tapi satu part pasal ustat nih yg aku suka sangat ialah dia sentiasa merendah diri..

“ustat main baca jer pon.. ustat pon x tahu menjadik ker x.. sebab bagi ustat senang jer.. bukan air nih yg menghalang baik atau buruk.. tapi Allah SWT. Air nih hanyalah menunjukkan kita manusia dah berusaha.. dan biarlah Allah yg tentukan segalanya.. Segala apa yg dilakukan Allah ada hikmahnya yg Allah shj Maha Mengetahui..” pesan ustat tuh..

Walopon lepas2 tuh aku still lagi diganggu oleh aper2 ntah.. tapi syukur berkat usaha kami sama2, aku dah kuat dari hari ke hari.

Pernah satu peringkat aku tgh tido dalam bilik apartment aku, n tiba2 aku dengar mcm budak main sepak2 botol2 plastik kt bawah.. mula2 ingat macha laa, sbb macha uni aku mmg suka buat2 bising time2 pagi.. tapi.. bila aku bukak jer tingkap.. mmg xder aper..

Antara cerita lain yg pernah aku kena, adalah masa aku tgh tidur, member aku nih ketuk pintu bilik air. Pintu bilik air aku tuh mmg weng sket.. selalu jer terlekat.. so kalo terlekat, pintu tuh hanya boleh ditolak dari luat. Malam tuh aku tido, aku dengar member aku ketuk2 pintuh tuh suruh bukakkan, sebijik suara member aku, tapi bila bukak mcm tuh jer.. sumpah aku x reka citer nh..

And yg paling best.. adalah seringkali bila aku bangun tido, ada jer pasir2 kat lantai bilik aku. Bilik aku jer. Bilik member lain xder. Member aku slalu bgn pagi n tgk aku tgh sapu pasir. Pada yg fes time nampak, diorang mesti tanyer, dari mana pasir banyak2 nih.. kalo yg dah lama ngan aku diorang dah paham.. x logikkan duduk apartment tingkat 5 tapi boleh masuk pasir x pasal2

Apa pun, apa yg aku lalui kt uni sangat pahit. Dari cerita nih mmg nampak mcm cepat jer aku berubat n mcm cepat jer aku terima keadaan kan. Tapi sebenarnya mmg makan tahun. Peringkat awal2 tuh, aku asyik nangis jer kalau kena kacau sket2.. makan tahun gak sampai aku dah ‘terbiasa’ ngan mender 2 tuh n slow2 mender tuh hilang dari hidup aku masa kt uni..

Sehinggalah semasa aku berada di Amsteel Banting, masa aku buat praktikal.

Bersambung - Season 4 - Zaman Praktikal
[SERAM] Season 3 - Zaman Universiti [SERAM] Season 3 - Zaman Universiti Reviewed by Unknown on Friday, August 16, 2013 Rating: 5

No comments