[SERAM] Season 1 - Zaman MRSM

[SERAM] Season 1 - Zaman MRSM 

Tempat = MRSM ** - *****
Masa = Malam sampai page
Ahli = Semua batch
suspek hantu = Beberapa

Kisah lama yang admin ceduk kat forum carigold, yang dah baca nak baca lagi sekali silalah.. Yang belum, hati² ketika membaca yer..ngeh3..

Citer nih masa aku kat MRSM ** - ***** dulu. Masa tuh aku form 5 tahun 2001. Ok sebelum aku start citer, disclaimer dulu. Nih mmg citer yang betul2 jadik dan aku tgk dpn mata aku sendiri. X ada tokok tambah sket pon. Tujuan aku cerita bukan shj nk share, tapi untuk bg iktibar atau panduan untuk rkan2 CG. Kalo ada saper2 ahli CG yg ex-student maktab nih mmg patut tahu citer nih. 

Dulu aku ngan member2 aku nih mmg jenis gila2 sket. Bukan gila2 isap rokok ker, skodeng ker, gila gila maksud aku mmg jenis yg suka cakap merapu aa. Kt maktab nih x mcm maktab2 lain, diorang pakai bilik tido, tapi kat sini pakai dorm. So aktiviti hujung minggu kitorang ialah berkumpul kt tgh2 dorm tuh, bukak citer2 hantu. Stended budak skolah aa. Kalo bukan citer kutuk cikgu kerek, mesti citer hantu. 2 tuh jer. Kitorang nyer member2 sembang hantu nih kalo nak sebut sumer mmg x cukup tanah la, so utk citer aku nih, ada bebrapa org penting aa yg terlibat. Shahmi, Joe, Muz, Muje ngan Suhardi.

Seram


Agak typical aa citer aku nih, sperti biasa, bila bekumpul2 ginih, ko mmg start rasa takut laa. Normal aa dah citer2 hantu takkan rasa lucu lak. So makin lama, bila makin takut, mereka2 yg asalnya duduk jauh2 tuh sumer pon tepek2 laa duduk dekat2. Nih laa aktivit kitorang mlm minggu. Selagi tak kene sound ngan pakgad atau warden, hampeh nak tido awal.

So, citer dia start bia ada satu malam tuh, ada mamat nih dari dorm lain tiba2 masuk dorm kitorang. Nama ezad. Junior kitorang aa time tuh. Asal2 nya kitorang sound suruh dia balik, tapi dia nih mmg rapat ngan batch kitorang. Bukan sebab aper, sebab masa tuh, member aku shahmi nih ada adik form 2 kt situ. Kira adik beradik masuk mrsm aa nih. So mamat ezad nih member baik adik shahmi nih, nama zafi. 

Setelah penat nak halau, kitorang pon kasik laa dia join kitorang. Dengar aje, xle tambah aper2. Junior aa katakan

Aku ingat lagi, masa tgh bercakap tuh, budak ezad nih cakap, “abang x takut ker sebut2 hantu nih, orang kata kalo kita sebut2 hantu, dia aka nada jarak 7m jer dari kita”. Tuh dia, ayat yg cukup untuk hantar kitorang sumer masuk tido. Dalam hati tuh nyumpah2 gak aa sbb potong stim nk becerita sampai pagi. Tapi mendernya x bertahan lama, lepas jer budak tuh blah, kitorang mcm sambung cerita tapi dari katil masing2 aa (katil double decker), n x lama lepas tuh berhimpun balik.

Pendek citer, masa kitorang tgh cerita2 tuh, tiba2 aku mcm terbau sampah busuk giler. Aku ingat lagi, time tuh member aku nih ada sorang kene cekam kuku (cagu), so Joe pun sound aa, weyy busuk gila bau sampah. Dengan x semena2 lagi sorang member aku nih sekeh paler joe n kata, apa2 pun jgn tegur, wat xtau jer..

Masa tuh baru aku perasan, tuh mmg bukan bau cagu, tuh bau sampah. Sumpah busuk gilerr. Rasa nak muntah ada gak. Tiba2 kan, bau tu ilang kejap. Tapi x lama ada balik bau busuk tuh. Tapi yg kali kedua tuh dah bukan bau sampah, tapi bau macam getah tayar kene bakar. Berdasarkan apa yg kitorang dok asyik citer sebelum2 nih, kitorang mmg tahu aa bau getah tayar terbakar tuh adalah bau toyol. Sebab toyol nih jauh akan bau sampah, tapi kalo dia dah dekat betul ngan kita, dia akan bau macam getah terbakar.

Masing2 pun dah faham sendiri, and terus naik tido. Aku tido berkepit ngan member aku shahmi nih. Sambil2 nak terlelap tuh sempat lagi aa kutuk member aku yg kaki ada cagu tuhh.. heehe. Sempat lagi tuh dalam hati aku.. Pastuh kitorang terlelap.

Tgh2 syok tido tuh, aku x ingat aa pukul braper time tuh, tapi tiba2 budak ezad ni tadi dating balik n kejut member aku, si shahmi ni. Dia suruh bangun sebab ada emergency. Katanya, adik shahmi yg duduk kt dorm lain dr td menangis tak berenti n x boleh nk pujuk mahupun tegor. Gaban aper nangis pon nak kejutkan abang, pandai2 laa, dalam hati aku. Dh laa tuh kot kejut abangnya saja xper gak, nih siap bukak lampu dorm. Perghh time tuh darah senior aku tiba2 menyirap. Aku sound aa, pehal sampai bukak2 lampu kan. Dia bisik slow jer kat shahmi (aku kt sebelah shahmi), “adik abg nangis sbb nampak toyol”.

Pergh… time tuh tuhan saja yang tahu. Aku celik mata, n perasan member2 aku yg lain tuh ada lagi yg tgh bersembang, x tido lagi. Aku terkejut dengar dia cakap “toyol”, aku pon mcm tanya dia, “toyol???”

Member2 lain dgr aku sebut.. Demm. Semua tengok sama sendiri. Kitorang ingat kitorang yg dok bercerita pasal toyol tuh. So, mana member2 aku yg x terjaga, kitorang biarkan aje. Mana yg ada jer kitorang gih tgh adik shahmi nih. (itu laa yg dlam citer nih ada joe, muz, muje, ngan suhardi). Kami nih golongan yg terjaga + yg belom tido lagi tiem tuh. So, terus ker dorm adik shahmi nih (nama adik dia nih zafi).

Aku masuk jer dorm dia (lagak senior aa), sound budak2 dorm tuh (diorang form 2), nih pehal nih. X tido lagi !!. Masa aku sampai tuh, aku tengok yg kerumun katil zafi ramai giler, satu dorm tuh rasanya, siap yg kt hujung2 tun jengket2 kaki lagi nak tengok keadaan zafi. So straight away kitorang tahu mlm nih mmg ada masalah. Member aku shahmi nih jenis kool sket, dia pun tepis2 orang yg kerumun tuh aa sbb nk pergi ker katil adik dia. Aku ngan member2 ngekor blakang jelaa. Hehe. Best gak time tuh, rasa senior gile sebab masa kitorang sampai budak2 mcm kasik laluan kt kitorang.. Hehe..

Tapi… Bile tengok jer adik dia, kitorang sumer tgk sama sendiri. Adik dia nih yg jenis mmg bertubuh kecik sket, kurus jee. Dia mmg nampak ketakutan sangat2. Katil dia kt ujung dorm, time kitorang sampai tuh, dia mengerekot gigil2. Lutut dia rapat kt dada n tangan dia genggam 2-2- letak depan muka sambil nangis2. Mmg mengerekot aa. Apa lagi, si abangnya pergi laa tegur dia. Shahmi nih slow2 jer tanyer.. mu nih knaper. Dia sentuh jer adik dia, adik dia mcm kuatkan dengusan sambil tepis2 tangan shahmi ni. Mmg pelik laa..

Kitorang tanya laa member, apa yg jadik sebenannyer. Yg ezad nih kata, masa dekat2 nak tido tuh (time2 kitorang tgh bersembang lagi laa), zafi pegi tandas n balik lari2 terus mengerekot. Awal2 tuh dia kata toyol.. toyol.. tapi lama2 x bercakap terus.. nangis2 ngan dengus2 jer. 

Agak lama laa kitorang kt situ sampai laaaastt skali, baru adik dia mcm dpat terima, yg tu tuh abang dia. Dia menangis peluk abang dia. Menangis aa mcm org hilang mak bapak aa nangis. Yg abang nyer, shahmi nih mcm blur2 tgk kitorang2 sama sendiri. X lama lepas tuh sumer pun macam dah ok sket. Yang zafi nih pon mintak nk tido ngan abg dia, so kami wat balik dia n dgn kuasa senior yg ada, kami suruh sumer bersurai and tido.

Malam tuh, sumer tido x lena sbb kitorang tau adik dia mmg cakap betul. Sebabnya, drpd timeline citer ezad, kitorang mmg tau adik dia bukan buat2 citer, sebab kitorang dah ada feel mender tuh datang dari awal lagi. Cuma adik dia nih terspecial lak, nampak.. nasib laa.. Citer khamis malam jumaat tuh tamat kt sini.

**********

Esok nyer pulak, seperti yg dijangka aa, mmg kecoh satu skolah pasal nampak toyol nih aa. Kt tengganu, hari jumaat cuti so mmg pagi jumaat tuh meriah aa dak2 junior tabor citer. Siap ada yg gih dorm dak2 tu tuh nak tanye citer. Kitorang wat derk jer masing2 malas nak tokok tambah. Ada laa beberapa yg datang bertanya, tapi time tuh aku just jawab, aku ngantuk smalam tuh, x ingat apa pun. Malas nk citer panjang2.

Si zafi nih plak, satu hari mmg murung jer. Sepanjang hari mcm biasa jer, cuma murung. Sehinggalah ker waktu lepas2 asar tuh dekat2 nk maghrib.

Kitorang kat sana sebelum maghrib ada ro-call dulu. Kumpul depan surau dulu. Kitorang mcm biasa aa, duduk jauh sket. Dak2 skema jer gih queue depan2 nuh. Hehe. Tiba2 dengar macam kecoh. Ada orang pengsan. N dalam kecoh2 tuh, aku mcm dengar laa diorang panggil2 nama shahmii.. shahmii..
Baru kitorang tau yg pengsan tuh adik shahmi, zafi.

Ustat pun suruh shahmi n the geng angkat adik dia nih. Yer laa, dah adik dia pengsan, abang laa yg ngangkat. Aku pon tolong aa, papah dia masuk surau. Sebelum tuh, aku citer dulu, surau maktab aku mmg besar giler, sebab asal2 nya adalah dewan makan dan disebabkan sebab2 tertentu, diorang tukar laa jadik surau, so mmg besar laa. 

Ngam2 aku ngan shahmi letak adik dia nih, x semena2 tangan dia berayun sepak muka aku. Korang boleh bayangkan x, mata dia tertutup, badan dia terbaring lagi, tapi tgn dia mmg libas2 saper yg dekat. 

Sementara tuh, dak2 yg abes ro-call tadi pon sumer dah start masuk surau n lalu laa depan adik dia nih. Pelik gila, walaopon mata tutup, terbaring, dia seolah2 tahu kalo ada orang lalu atas kepala dia. Tangan dia akan libas2 ala-ala sapu karpet kalo ada org dekat dia. Masa tuh aku tgk shahmi, tgk muz, aku kata, nih dah lain dah nih. Kitorang panggil ustat n bg tau blab la bla, ustat sendiri pergi kt zafi nih. Mula2 time dekat2 zafi nih xder lak gerak2. ustat aku mula2 mcm x caya, tapi tiba2 tangan dia naik sepak muka ustat tuh. Aku gelak gak aa sket hehe. sebab nampak ustat tuh mcm kalut2 undur2 ke belakang sambil tepis2. tapi seriyes, posisi yg sama, mata tertutup, tapi tgn dia akan libas2 kalo ada org dekat2.

Kami dapat arahan ustat kata tinggal jer kt situ dulu, suruh sumer pegi smayang jemaah. Cuma shahmi jelaa yg ada tengok2 kot adik dia sedar ker aper ker. Bagusnya, time smayang tuh xder lak mcm dia meracau ker aper ker, elokk jee. Abes smayang, ustat aku nih pon jirus muka ngan air n zafi nih sedar laa.. tapi dia mmg lembik sangat. Cuma satu jer yg dia cakap, dia lapar sgt2.. so kitorang bg makan roti sket. Mmg lembik condition zafi. Muka pucat sampai aku nampak bibir dia biru sket2. Dia x larat jalan, so aku ngan shahmi papah dia balik ker dorm dia.

Ok, citer dia start bila kt dorm tuh. Aku ngan shahmi dah rasa mcm lain sket, sebab baik sj sampai kt dorm dia tuh, adik dia nih bunyik mcm mengerang. Kalo korang nk dapat gambaran dia, korang bayangkan bunyi dengus lembu yg dekat2 nk mati lepas disembelih tuh.. ggrrhh.. ggrrhh… susah nak ckp bunyik camner, tapi kalo korang duduk sebelah n dengar bunyik mamat nih mendengus, mesti korang cuak giler. 

**

X lama lepas tuh, ustat aku sampai kt dorm tuh, nk check keadaan zafi nih. Kitorang x cakap aper2 kt ustat, kitorang hanya diam n ustat tuh sendiri dah mcm hilang akal dah biler tengok. Kalo tadi zafi tuh hanya dengus2 kuat2 jer.. tapi ustat tuh sampai, mata dia plak siap tertutup separuh n kelopak mata kiri kanan dia getar2. Bayangkan mata vibrate2 n suara dengus2. seriyes cuakk giler. Ustat aku kata, ermm nih ustat mmg xle buat, ustat xtau ilmu2 batin nih. Dia kata dia nk balik umah try tanya org2 yg tau sket.

Sebelum ustat keluar dari situh, ustat tuh kata jaga zafi nih. Jangan gurau2 ngan dia. Ustat kata, mender tuh mmg dah masuk dlm badan dia, Cuma mcm x betul2 kontrol lagi. Sebab tuh mata zafi nih mcm gegar2. Ustat pesan jgn buat apa2 sampai kawan dia sampai balik. Aku joe ngan muz paham2 jer. Kitorang take control, untuk make sure org x datang dekat, kitorang halau sumer yg dlam dorm tuh n kitorang 5-6 org jer dlam dorm tuh. Time tuh kan, budak2 lain mmg penuh giler kerumun kt luar dorm nak tau aper jadik.

Aku, joe, muz, muje ngan suhardi, sumer cuak sebenarnya. kitorang jaga kt pintu dorm jer, agak jauh laa dari katil. Xder saper kecuali shahmi yg berani duduk dekat zafi. Shahmi nih duduk betul2 kt kaki adik dia, tepuk2 kaki adik dia. Agak lama gak aa keadaan mcm tuh maintain sehinggalah tiba2, aku dengar shahmi jerit2 kt adik dia. Adik dia yg tadi elok2, tiba2 jer dengus kuat2 balik n start sepak2 shahmi. Dengus2 tuh sama jer, bezanya kali nih mata dia dah fully terbukak. Xla terbeliak tapi terbukak laa. Si shahmi nih pn mcm nk pegang2 adik dia, ditendang juga laa sekali dua lg. Pastuh, shahmi nih dah mcm x tahan, dia berganjak aa, duduk jauh2 sket.

Kitorang dah tahu, si zafi nih mmg dah kene rasuk. X logic sgt, tadi dia lembik giler, tapi kali nih dia duduk bersila atas katil tuh tenung kitorang yg ada kt pintu dorm. Cuak giler. Tenung tuh mcm tundukkan kepala sket, kira tengok pakai hujung2 mata aa. Muka stended masam aa. Dia bersila n dua2 tangan dia atas lutut. Gerun sangat bila si zafi nih bertindak pelik. Mula2 dia duka pose bersila tuh, kejap kang dia baring tgk siling, pastuh bersila balik, pastuh baring balik. Pastuh gih jalan2. Pastuh bersla balik.

Shahmi nih cakap slow2 jer.. Zafi.. nih aku nih shahmi. Ko kenal aku x? Apa yg berlaku lepas tuh mmg betul2 diluar jangkaan kitorang. Suara zafi dah lain, and yg paling kitorang cuak, dia dah x cakap bahasa melayu dah, dia dah start cakap siam. Prong prang prong prang.. sepatah aper pun kitorang x paham. Seriyes. Sambil2 cakap sambil2 ludah2 kt tepi, ludah ke atas pastuh badan n mata vibrate mcm aku citerkan tadi..

Kitorang x berani nak buat apa2, so semua pon terjelopok jer kt tepi pintu masuk tuh, x ada saper pon berani nk dekat termasuk shahmi2 nih skali. ****nye ktiorang time tuh, kitorang masih lagi ada dalam dorm x kluar2. Huhu. Masing2 diam jer tgk tabiat si zafi nih Kalo lepas dia jalan2 kt ujung dorm tuh, bila dia duduk bersila jer mesti tundukkan kepala sambil usha kitorang balik sambil sengetkan kepala mcm tadi.

Lama gak lepas tuh, ustat aku sampai balik, dia kata kawan dia x ada yg bleh buat, dia terpaksa mintak tolong sorang bomoh ala2 siam area2 tuh gak (sebenarnya ustat aku x berapa suka bomoh siam nih, mmg laa diorang nih buat jadik, tapi byk yg boleh menyesatkan). Ustat bila tgk jer si zafi nih dah kene sampuk, dia istigfar.. astargfirullah.. apa dah jadik nih. Aku nampak gak ustat muka kecut tgk zafi nih dok ulang2 buat mender yg sama – duduk, baring berdiri jalan2, pastuh duduk bersila balik tenung kepala senget2. Ulang mender yg sama jer tp time nih zafi x agresif lagi aa..

Ustat pon berbisik kt kitorang, dia kata insyaAllah sekiranya dibacakan yassin ke kepala dia, benda tuh boleh keluar. Aku dari awal lagi dah curiga, sbb dari awal ustat tuh kata dia mmg xder ilmu2 nk lawan jin nih. So ketar gak, kang baca2 yassin jadik apa2 kang, saper nk lawan. Ustat tanya kitorang berani x kalo nk pegi grab zafi. Yg kitorang nih tujuh orang, badan gaban2, si zafi nih bertubuh kecik jer, so kitorang mcm ok je la kan. Lepas jer dapat sign ustat, aku, shahmi, suhardi ngan muz pergi rapat2 ngan zafi n nk pegang dia.

“korang nk tangkap aku ker”, dengan tiba2 suara lain lak berbunyik. Dah bukan suara siam tapi suara mcm budak2 lak. Berenti jap kitorang tgk sama sendiri, bila phm yg kitorang nk tangkap nih bukan sekor jer, tapi skarang at least dua esor. Siam ngan budak. N kitorang x tahu braper ramai lagi yg ada, yer laa kan maner laa nk nampak mender2 ginih. Ustat bisik kt kitorang, jgn takut, dia x boleh bunuh, dia hanya boleh takut2kan kita. Time tuh laa rasa berani tuh ada sket (sambil tangan ketar2 gak aa). Kitorang slow2 rapat kt zafi nih n dia masa kitorang dh dekat tuh, yg siam pulak masuk. Muka senget2 kiri kanan kiri kanan sambil baca2 ayat siam kt kitorang, seolah2 sumpah kitorang. Pastuh ludah2 kat kitorang.. cilake. Cuak gilerr. Tapi berkat berani dalam diri masing2, kitorang cepat2 tangkap n pegang dia.

Korang bayangkan, zafi nih lebih kurang 5 kaki jer.. kurang kot, tapi yg memegangnya nih dekat tujuh orang. Dua orang kaki kanan, dua org pegang kaki kiri, tangan kiri sorang, kanan sorang, sorang tekan pinggan jgn bagi dia menggeliat2, n aku ngan sorang lagi cengkam paler n tekak. Kuat gila. Siap awal2 tuh ada yg melambung2 kene terajang. Yang peliknya, baik jer ustat aku sentuh dia, and ustat bagi salam, assalamualaikum.. zafi nih terus pengsan. Diam jer..

*********

Agak lama laa dia diam camtuh, kitorang tanyer ustat, camner nih, ustat tuh kata mintak betulkan posisi dia n ustat suruh pegang jugak walau apa pun, sebab drpd apa yg ustat tahu, mender tuh xkan nyer pergi cara baik. So kitorang expect dia akan dating balik anytime.

Ustat pegi amek air smayang, dan suruh setiap sorang yg pegang tuh gilir2 amek air smayang. Turn aku gih amek air smayang kt toilet luar, ramai giler budak2 luar bertanya, mcm mana, apa jadik, bla bla bla, tp aku diamkan aje. Abes amek air smayang aku masuk balik and diorang pass yassin kt aku. Ustat kata kita nak bacakan yassin tapi masing2 mesti pegang zafi gak ambil baca.

Start jer baca macam ok lagi, lama lepas tuh mata zafi nih bukak balik. Bukak jer mata nangis2. Muka lesu n takut2. Dia tanya, knaper nih, aper jadik nih, apsal pegang aku ramai2. Ustat pun tanya, siapa kamu, dia kata laa saya zafi ustat, knaper nih sambil nangis2. Ustat pun bg isyarat suruh kitorang lepaskan. Kitorang lepaskan aje, zafi nih terus duduk bersila balik mcm yg asal2 tadi. Aku dah tgk member2 aku yg lain, sebab kitorang tahu tuh mmg mender tuh punya stail duduk.

Peliknya dia nih mcm zafi betul, tanya apa dah jadik, kata dia lapar laa, sakit laa, tapi kitorang sumer tahu itu bukan zafi. Sebab zafi mmg sepatutnya lembik giler xleh nak bangun. Yg nih siap gih jalan2 tgk tingkap kata n kata, ramai gak kan hari nih. Ustat pun mcm dah start sedar yg tuh bukan zafi tapi kitorang wat **** jer tunggu time nak tangkap balik. Disingkatkan citer, kitorang grab balik zafi nih and dia mcm berpura2 lagi.. abang.. abg.. aper nih, sakit laa. Naper nih sambil nangis2. Memang kalo x sebab stail duduk tuh, kitorang mmg percaya aa tuh zafi.

Ustat kata jgn layan, baringkan dia, kita baca balik yassin. Kalo betul dia zafi, dia patut ok jer. Dengar jer ustat cakap mcm tuh, baru laa mender nih tunjuk diri dia, senget2kan kepala balik n kata, “korang ingat aku takut yassin ker. Kehkehkeh. Jom kita baca sama2. Jom laa.. Jom laa. Kehkehkeh”..

Banyak lagi laa yg dia mengaruk, kitorang wat x dengar jer. Untuk pengetahuan korang, mlm tuh mmg macam2 yg bergilir2 masuk bdn zafi, aku rasa at least tujuh jenis kot, sumer lain2 suara, lain2 stail bercakap. Kitorang bacakan yassin and mmg betul, salah satu daripada ramai2 jin tuh siap ikut kitorang baca yassin tuh. Sumpah aku x tipu korang. Bila dia baca jer, sumer mcm berenti n tgk ustat. Dia siap boleh mencelah, “kenapa berenti, aku tengah syok nih. Kehkehkeh..” 

Tapi kitorang abeskan jugak yassin walopon tahu yassin x memberi apa2 kesan kt zafi. Bayangkan laa, asal baca jer, dia yg abeskan ayat tuh dulu laju2. Pastuh tunggu kitorang masuk ayat lain. Masuk jer ayat lain, dia abeskan ayat tuh laju2. tunggu ayat lain pulak. Sampai abes sumer yassin. Kelakarnya.. abes jer ayat last, kitorang diam jer mati akal, zafi nih pulak yang siap baca “sodakollah hul azim”.. siot betull. 

Malam tuh berterusan mcm tuh, kitorang pegang jer zafi. Dalam hati betul2 mengharapkan ada orang yg boleh bantu, ako xder gak, mmg sampai ke subuh la pegang dia. Aku nampak ustat tuh dah bebrapa kali angkat tepon. Dalam hati dah ada org nk tolong kot. 

Sementara tuh, kitorang nih mcm syok lak layan2 jin dalam badan zafi nih. Daripada perbualan tuh, ada beberapa yg mcm baik2 jer, ada yg agrresif. Kalo yg baik tuh, ko ajak bercakap pun dia layan jer, contohnya yg budak tadi, pastuh ada pmpn, n ada yg bahasakan diri dia pendek. Yg aggresif tuh yg siam and satu lagi panggil tanduk. 

Salah satu daripada perbualan kitorang, muz nih tanyer budak, ko dari mana, dia kata dia dari KL. So muz tanye mcm mana sampai sini, naik bas ker? (sambil gelak2). Dia jawab..”terbang laa *****.. haha”. Yg kelakar tuh, dia kata “ok laa, aku dah nak keluar nih, boleh bagi ruang sket x, and bukakkan tingkap tuh”, yang shahmi nih pegi laa bukak tingkap, last2 kene tipu jer. “Aku tipujela.. Hehe. Bukan senang masuk2 badan org nih.. Heheh”..

Yg pmpn nih plak, dia kata dia tinggal kt batu tinggi kt sana (sambil jari tunjuk2 kt dorm dak pmpn). Kitorang dpt fhm dia nak ckp dia duduk atas bumbung tuh. Cuak giler, dia kata “aku nih dah lama area nih, hutan lagi dulu.. korang datang ramai2 tempat aku buat apa, tapi aku x kisah, aku nk kacau korang tapi kacau jela. Aku bukan boleh bagi org nampak aku pun”. Dalam hati aku kata agaknya yg power2 jer kot boleh tunjukkan diri nih.. ntah aa 

Begitulah antara yg baik2 nyer jin, boleh cakap2 mcm biasa jer. Dia akan ceritakan kisah dia, dia wat lawak2 **** yg kitorang xla rasa kelakar sgt. 

Mlm tuh aku ingat mmg banyak sgt yg tukar2 masuk badan zafi nih. Setiap kali dia keluar, zafi akan pengsan mcm biasa, na kalo celik jer maknanya dah ada yg lain masuk aa. Yang menakutkan, kalo yg agresif mcm siam ngan tanduk nih masuk, dia punya menggeliat lain macam sket. Memang kene pegang kuat2. Kalo melambung2 tuh biasa aa. Aku pun naik pelik mcm mana badan kecik camtu kena rasuk jadik kuat gaban. Siam ngan tanduk nih kalo masuk mmg akan sumpah2 kitorang. Aku pegang kepala zafi nih, dia mcm x suka aku pegang kepala, banyak kali dia mcm baca2 mentera apa2 ntah, pastuh hembuss kt aku ngan member. Cuakk. Kalo korang tgk citer longkong, hah mcm tuh laa sebijik mantera2 yg dia bac. Aku nih xla tau bahasa siam, tapi aku tau tuh bukan perbualan biasa, mmg mcm membaca jampi2. Siap hembus2 lak kt kitorang.

Yg tanduk nih pulak, x boleh kalo pegang keras sket. Dia kata dia dah lama x masuk. N dia x kaco orang, dia Cuma nak pakai zafi aje. Mana nak abangnya bagi, siap shahmi nih tepuk2 dahi zafi nih kalo dia merapu sgt2. Yg lain2 termasuk aku pon, kadang2 time dia cakap bukan2 sangat, kitorang tepukkan aje dahi dia (dlm hati berani laa sbb ramai, kalo sorang ampunn..). Tanduk nih bengis giler. Dengus2. Geleng2 paler kuat2. jerit urghhh… huarghh.. mcm2 lagi jerit dia. Pakcik mana tanduk nih sebenarnya aku x tau laa. Sebab suara mmg kasar gila. Garau basah2. Kadang2 suara dia mcm ada 2 tone pun ada gak..

Ada sekali tuh, dia bengang giler ngan kitorang, dia cakap. “Baik korang lepaskan aku skarang, kalo x tujuh orang yg pegang aku malam nih, sampai cucu cicit korang aku carik, aku kacau.. aku janji aku kacau sampai ko akan ingat yg ko pernah pegang aku mlm nih” time tuh longgar gak aa tangan aku menggenggam sbb time dia ckp tuh dia betul2 tenus aku atas kepala dia. Saper x cuak. Ustat kitorang jer yg kuatkan semangat kitorang, ulang2 dia kata, jin x boleh bunuh, dia kacau jer, jangan tunjuk lemah.

Keadaan tuh berterusan sampai pukol braper ntah, ustat aku kata dia nak amek orang kt pagar. X lama lepas tuh dia datang balik, bawak sorang aa2 sami. Baju oren, tasbih kt tekak. Dia kata dia bukan sami, dia bomoh biasa jer, tapi dia pakai camtu utk takutkan jin2 yg ada kacau zafi. Tapi mmg betul, ustat tuh masuk pintu jer, masa tuh x silap aku yg pmpn tuh ada dalam badan zafi. Bomoh tuh masuk jer, yg rasuk zafi tuh jerit n kluar dari badan zafi. Kitorang tau dia keluar sbb zafi pengsan n x melawan. So maknanya xada apa2 laa dlm badan dia time tuh.

Aku ingat lagi, bila jer bomoh tuh dtg dekat kitorang, dia suruh kitorang lepaskan zafi n dia sorang boleh handle. Aku mula2 mcm x caya jer bile nengokkan bomoh tuh pun sekeping jer. Sedangkan 6-7 badan gaban2 nih pun melambung2, inikan bomoh tuh sorang. Tapi bila nengok balik biji2 tasbih sami kt leher dia tuh, dalam ati aku cakap, ok kot, kompeten laa nih kut. Hehe.

*********

Aku rasa dia nih mmg power laa, sebab start dia masuk sampai dia betul2 duduk kt pangkal katil, zafi x dirasuk pun. Comel jer duduk diam2. Bomoh nih start baca2 ntah apa benda yg aku x paham, n tiba zafi nih bukak mata. Menjerit macam org gilaa.. menjerit bukan jeritan agresif, tapi jerit mcm takut sgt2. Dia hanya mengerikut kt katil mcm tutup muka ngan lengan dia, tapi bomoh tuh mcm paksa dia tgk muka pawang tuh. Pawang tuh lak sambung baca ntah aper ntah, aku pun x paham. Zafi nih jerit2 lebih kurang seminit aa sebelum dia pengsan balik.

Pastuh bomoh tuh mintak kitorang datang rapat balik sebab dia nk cakap sesuatu. Dari apa yg bomoh tuh kata, dia kata zafi nih lemah semangat. Kitorang citer laa yg pasal toyol tuh smalam. Pastuh dia mcm angguk paham, dia kata, org semangat lemah nih, byk kes kalo nampak mesti ending kene sampuk. Sebab time lemah tuh, menda2 nih senang nk masuk. Kitorang angguk2 paham jer. Dia kata ada at least 11 jin yg kacau zafi mlm nih, ada yg masuk dlm zafi, ada yg datang tgk jer utk gelak2. Ada yg masuk tuh ada yg suka2 (budak n pmpn tuh laa agaknya), ada yg betul2 nak rosakkan badan zafi (aku saspek siam ngan tanduk). Kata pawang tuh, apa yg ustat cakap tuh mmg betul, dia x boleh bunuh, tapi pernah terjadi bila badan kene sampuk, menda tuh akan langgar dinding, langar benda2, ambik2 barang n ketuk kepala. kadang2 boleh lebam or worse patah2. Sebab tuh kalo ada kene rasuk, pegang jangan bagi dia jalan free2 

(aku teringat kisah shah_kajang yg citer dia kurung member n kunci dalam bilik, bahaya tu.. pintu bilik syok2 jer dia tending bagi pecah nanti.. syukur xder paper yg buruk berlaku). 

Dari apa yg pawang tuh cerita, kitorang paham yg jin2 lain sumer dah setuju nk berenti kaco, cuma ada tiga ekor lagi jer yg tanak keluar. Kita dah agak dah, siam ngan tanduk nih xkan kluar free2 nyer, Cuma yg lagi satu nih kitorang x tahu saper, sbb setakat yg kitorang tahu, hanya dua jer yg agresif, siam n tanduk.

Sami tuh suruh kitorang stay jauh balik, dia kata dia nk start halau 3 ekor tuh supaya berenti kacau. Kitorang follow jela. Dari jauh aku nampak bomoh nih letak tangan atas pinggang zafi n slowly gerakan tangan dia ke hujung kaki, sambil mulut baca bahasa aper tah. Kt ujung kaki tuh, dia mcm genggam tangan dia, n tepuk dua belah tangan dia kt atas kaki zafi. Dia buat mender yg sama jer, ulang2.

Tiba2, si zafi nih bangun, bomoh tuh mcm x kisah jer, dia biarkan aje zafi round2 dorm tuh sambil dia teruskan baca2 and tunjuk2 jari ker arah zafi. Zafi bangun n dia buat balik mcm mula2 tadi, dia jalan2, dia baring, ulang2.. pastuh jalan balik, pegang2 tingkap, tengok luar tingkap, n duduk bersila. Bezanya kali nih, dia dah x tenung kitorang, sebaliknya dia tenung bomoh tuh. Lepas duduk bersila, dia bangun bersila atas katil gak, sama gak tenung bomoh tuh sambil kepala senget2. Cuak kalo tengok ngan mata sendiri, sungguh aku cakap. Shahmi nih mata mcm dah merah sket dah, aku paham aa apa dia rasa. Kalo adik aku kene mcm tuh pun aku sedih.

Bomoh nih dia biar jer zafi buat mcm tuh sehinggalah sampai satu peringkat, dia pegi dekat n tepuk dahi zafi yg membuatkan zafi nih pengsan balik. Dia pun ulang balik, letak tangan atas pinggang n urut ke kaki mcm tadi. Ada sekali tuh, aku rasa bomoh nih lalai sket, zafi nih terjaga n jalan2, dia biarkan aje. Last2 zafi lari arah dia n sepak kt perut bomoh tuh. Sian gak aa tgk bomoh tuh guling2, dah laa tuh bangun bukannya sepak baik, bangun jer terus sambung baca n cukup time dia tepuk dahi zafi, komfom pengsan.

Sampai satu peringkat tuh, kitorang rasa mcm dah setel kot sbb zafi nyer pengsan lama giler tapi xder yg masuk. Mmg betul, x lama lepas tuh bomoh nih panggil kitorang datang, n cakap. Yg masuk badan zafi tuh, bukannya jin lain, mmg jin tuh dah lama dah kt maktab kitorang, Cuma dia x pernah kaco, nih 1st time kaco. Tapi dia dh halau 3-3 tuh dah and ugut supaya jgn kacau lagi, kalau x bomoh tuh akan kurung dlm buluh, lempar dlm hutan ker, laut ker, tanam ker. 

Kemudian dia pesan, jaga zafi, dia nih jenis yg lemah semangat sgt2. Jangan bagi mkn2 masam, jgn bagi mandi lewat ptg atau mlm, jgn biarkan dia lapar, jgn bagi dia berenang. Apa2 jela yg boleh melemahkan badan dia. Bomoh tuh kata selagi zafi nih kuat mcm org biasa, x ada mender boleh masuk. Diorang hanya masuk kalo badan lemah betul2. Pastuh bomoh nih pesan, kalo boleh di kawasan asrama, awak dan kawan2 awak jangan bercerita pasal hantu ataupun jin, kerana apabila kita bercerita, kita tidak sedar bahawa mereka sedang turut serta mendengar apa yg kita ceritakan. Zass… dalam hati aku bomoh nih main kasi sipi2 lak kt kitorang.. sound jela. Hehe.

Upacara menghalau tuh berakhir hampir pagi. Bomoh tuh kata kalo dia kene kacau lagi, jangan takut, panggil jer dia, siap tinggalkan no tepon tuh. Pastuh ustat aku bawak dia gih maner pon aku x tahu.

Si zafi nyer, esok mmg lembik x hengat, n tanda2 lebam mmg kelihatan aa kt pergelangan kaki ngan tangan dia. Yerla, yg pegang tuh besar2 padahal pergelangan dia kecik jer. Sejak dari hari tuh, aku paling pantang kalo ada junior2 berkumpul2 tgh dorm. Mungkin diorang bercerita mender2 lain, tapi aku mmg xmo dah mender2 mcm nih jadik balik, cukuplah sekadar sekali aku tgk buat pengalaman yg membuktikan mende2 nih mmg wujud n citer2 rasuk nih bukan dibuat2 atau dibesar2kan. In fact, sampai skang lagi aku ingat perbuatan zafi mlm tuh tenung hujung mata, sengetkan kepala, usha kitorang, dan jugak perbuatan dia ulang2 duduk bersila, baring, bersila.. jalan2. ludah2 kiri kanan. Bukanlah pengalaman yg menarik tapi cukup untuk mengingatkan aku bahawa di sesetengah tempat, kita mesti jaga2 dgn apa yg kita bualkan (amcam geng takut x)

Sebenarnye, citer aku x abis kt sinih. Korang ingat x, aku ada ceritakan tadi, yang tanduk tuh ugut untuk carik saper yg pegang dia mlm tuh. 

Aku mmg kene time aku kt universiti, tapi lenkali la aku citer. Panjang sangat dah nih.

P/s : Sambung lagi season 2.. Kang tampal semua kat sini tak larat nak baca pulak..

- Sumber : carigold
[SERAM] Season 1 - Zaman MRSM [SERAM] Season 1 - Zaman MRSM Reviewed by Unknown on Monday, August 12, 2013 Rating: 5

No comments