Kisah Sheikh Sudais dan Budak Perempuan Algeria!

Kisah Sheikh Sudais dan Budak Perempuan Algeria!




Tidak terlintas dalam fikiran seorang ibu dari Algeria untuk menghubungi At-Tarbawi, Dr Mohammaed Ast-Thanwiyy hos rancangan mingguan di tv bahawa dia ingin memenuhi impian anak perempuannya. Beliau menghubungi hanya  untuk menceritakan masalah anaknya kepada doktor terbabit agar mendapat pendapat dan nasihatnya untuk membimbing beliau.

Beliau berkata, "Saya mempunyai seorang anak perempuan yang berusia 8 tahun. Dia peminat Sheikh Sudais (Imam besar Masjidil Haram dan Nabawi) dia meniru cara bacaan beliau dan pernah memenangi tempat pertama dalam pertandingan di Algeria dengan meniru cara bacaan Sheikh Sudais Surah Al-Qiyama.

Dia sentiasa memberitahu saya, impiannya adalah untuk bertemu Sheikh Sudais. Dia bertanya kepada saya, "Ibu.. bila saya akan bertemu Sheikh Sudais?" Dan saya berjanji dengannya (bahawa dia akan dapat bertemu) Tetapi saya tidak dapat berbuat demikian. Dan saya memberitahu dia, Demi Allah, jika saya mempunyai sebuah rumah untuk dijual (saya akan berbuat demikian) dan pergi dengan mu ke Makkah dan bertemu Sheikh Sudais. Masa berlalu, impiandia tidak juga menjadi kenyataan. Beliau berkata kepada saya "Ibu anda telah berbohong! Dan ibu tidak akan membawa saya ke Sheikh Sudais! "Dia mula berubah sehinga membenci segala-galanya walaupun al-Quran dan saya telah mula memukul beliau".

Doktor menangani isu itu dengan bimbingan yang indah. Di akhir ceramah beliau menghantar surat kepada Sheikh Sudais supaya dia menghubungi anak kecil ini untuk memenuhi impiannya. Apabila berita itu sampai Sheikh Sudais, beliau mengalu-alukan kedatangan anak dan ibunya ke Madinah, kemudian ke Makkah, dengan perbelanjaan di tanggung oleh Imam Sheikh Saudis, dan dia menjemput mereka ke rumahnya. Anak kecil ini membacakan al-Quran di hadapannya, dan dia juga Khatam Al Quran di depannya. Beliau amat terharu dan beliau menangis dengan kegembiraan dan dia berdoa kepada Allah untuk memberkati anak kecil ini. Dia juga sanggup membayar untuk pelajaran anak ini. Masyallah.

p/s : Allahurabbi... Adakah kita tidak mahu alami kejadian seperti ini? Kita lebih rela berimpian untuk bertemu artis terkenal daripada bertemu alim ulama'. Allahurabbi..

Kisah Sheikh Sudais dan Budak Perempuan Algeria! Kisah Sheikh Sudais dan Budak Perempuan Algeria! Reviewed by Unknown on Saturday, April 27, 2013 Rating: 5

No comments