[INFO] Suhu Terpanas di BUMI Terjadi Ketika Zaman Firaun


Saturday April 13, 2013



Kajian terbaru yang dilakukan penyelidik dari Amerika Syarikat, mendedahkan bahawa di zaman Firaun (ribuan tahun lalu) iklim dunia mencapai titik terpanas berbanding suhu Bumi saat ini.

Dari The register, Rabu (13/3/2013), kajian terbaru ini disokong oleh National Science Foundation untuk mengungkap suhu Bumi di masa lalu. Kaedah analisis ini meliputi serbuk sari purba, teras ais, kerang dari organisma laut dan sebagainya.

Salah satu hasil dari kajian ini ialah bahawa suhu mulai dari 2000-2009 belum melebihi suhu terpanas dari awal zaman Holosen (5000 hingga 10 ribu tahun lalu). Wikipediamenerangkan, Holosen merupakan skala waktu yang berlangsung antara 9560 hingga 9300 sebelum masehi.

"Dalam 100 tahun terakhir, peningkatan karbon dioksida melalui pengeluaran meningkat dari kegiatan manusia," ungkap penyelidik Shaun Marcott dari Oregon State University. Diyakini sekira 5000 tahun lalu, Bumi diketahui lebih hangat berbanding saat ini.

Saintis percaya bahawa terdapat "tempoh hangat abad pertengahan" yang berlaku kira-kira seribu tahun lalu. Saintis dari Johannes Gutenberg-Universitat di Mainz, Jerman juga pernah meneliti tentang suhu Bumi ribuan tahun lalu.

Beberapa saintis bersetuju tentang hasil Marcott. Mereka berkata, di zaman pertengahan (Medieval) dan masa kejayaan Rom suhu Bumi juga panas. Dalam kajian lain, diyakini bahawa pemanasan global dijangka hanya berlangsung dalam abad ini, yang menandakan peningkatan permukaan laut pada skala meter atau lebih hingga tahun 2100.


[INFO] Suhu Terpanas di BUMI Terjadi Ketika Zaman Firaun [INFO] Suhu Terpanas di BUMI Terjadi Ketika Zaman Firaun Reviewed by Unknown on Saturday, April 13, 2013 Rating: 5

No comments