Monday, April 15, 2013
Monday April 15, 2013


Tidak ramai orang mengamalkan sunnah ini. Bacalah doa ini sambil menyentuh atau meletakkan tanganmu diubun-ubun isterimu selepas akad nikah, ini disunnahkan sebagaimana yang tersebut dalam hadith :

“Apabila salah seorang dari kamu bernikah dengan seorang wanita, hendaklah dia memegang bahagian depan kepalanya (isteri) sambil menyebut nama Allah dan mendoakan keberkatan baginya dan hendaklah mengucapkan: 

‘Ya Allah, aku memohon kepada-Mu dari kebaikannya dan kebaikan apa yang Engkau tetapkan kepadanya, dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatannya dan kejahatan yang Engkau tetapkan padanya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya.’ “ (Riwayat Abu Daud).


- Elakkan daripada mencium diubun-ubun isteri selepas majlis akad nikah kerana ianya seperti acara agama lain. Kita SHARE untuk kaum keluarga dan sahabat handai. Semoga tiada lagi unsur-unsur bidaah dan khurafat serta perbuatan sia-sia dalam perkahwinan. Sampaikan walaupun sepotong ayat..

Sumber : Here

0 comments:

Post a Comment