Thursday, March 07, 2013
2


Israel Diserang Belalang Mesir (7 Gambar + Video) | Israel memulakan perang ke atas sejumlah besar belalang dari Mesir kelmarin untuk menghalang serangga tersebut daripada memusnahkan tanaman di selatan negara itu. Serangga tersebut yang terbang dalam berkumpulan sehingga membentuk awan di langit. Ia 'menyerang' Israel tiga minggu sebelum hari perayaan Yahudi, Passover. Beberapa pegawai berkata, belalang itu melitupi kawasan seluas hampir 800 hektar di padang pasir dalam tempoh semalaman.

Pihak berkuasa pertanian Israel menyembur racun serangga dan darat untuk cuba menghapuskan belalang-belalang itu pada awal pagi sebelum embun pada sayapnya kering. 

"Kami berharap tindakan kami berkesan," kata seorang juruterbang berkenaan kepada stesen radio tentera.

"Harap-harap kerosakan yang dibawa serangga itu hanya minimum," tambahnya.

Menurut juruterbang itu, kehadiran sejumlah besar belalang yang membawa bencana dengan memakan tanaman penduduk pernah berlaku sebelum ini pada tahun 2004.

Sementara itu seorang penanam ubi kentang yang tinggal sekitar tiga kilometer dari sempadan Mesir, Pavel Rosenfeld berkata, setakat ini 30 hingga 40 peratus tanamannya sudah rosak.

"Semuanya bergantung kepada tiupan angin dan kami berdoa agar angin tidak akan membawa lebih banyak belalang," katanya.








- Kerosakan oleh serangga ini amatlah kecil jika hendak dibandingkan dengan kerosakan yang engkau telah lakukan pada dunia hari ini wahai yahudi laknatullah.

2 comments:

  1. Replies
    1. dikatakan datangnya dari mesir, tapi Wallahu A'lam

      Delete